Hej på er! Kan du ansluta till den servern med en annan klient? Låter lite som att någon brandvägg blockerar eller liknande. Har installerat .net pluginen för mysql så jag kan lägga till mysql-anslutingar. Har även där provat men det funkar inte. Har stängt av brandväggen och det hjälper inte heller. Kan det vara något hos webhotellet som inte stämmer? Skulle kunna vara så att de inte tillåter anslutningar utifrån. Du borde kunna se information om det på deras websida. Låter troligt...Står inget om det på deras sida men jag ska maila dem om det. Nu har jag fått tipset att ansluta till databasen med ett internt ip-nummer, vilket ännu mera tyder på att de inte tillåter kopplingar utifrån. Provade därför att ansluta när projektet ligger upp och får då istället följande fel: Om du har rätt adress till servern och användarnamn och lösen är rätt gissar jag att det är något som är felkonfigurerat med ditt konto. Det visade sig att du hade rätt , Johan. Webbhotellet hade missat en bokstav någonstans. Suck.... Kolla på raden: Tackar för all hjälp. Nu finkar det klockrent!Ansluta med MySQL.NET connector till mysql 5.0
Jag använder följande kod för att ansluta:
<code>
Dim constring As String = ConfigurationManager.ConnectionStrings("mysqlstring").ConnectionString
Dim mysqlcon As New MySqlConnection(constring)
Dim sqlstr As String = "SELECT * FROM info where persnr=@persnr"
mysqlcon.Open()
Dim mysqladapt As New MySqlDataAdapter(sqlstr, mysqlcon)
mysqladapt.SelectCommand.Parameters.Add(New SqlParameter("@persnr", SqlDbType.Char, 10))
mysqladapt.SelectCommand.Parameters("@persnr").Value = contextKey
mysqlcon.Close()
Dim ds As New DataSet
mysqladapt.Fill(ds, "info")
</code>
I Web.config ligger följande connectionstring:
<code>
<connectionStrings>
<add name="infoConnectionString" connectionString="Data name=|DataDirectory|\info.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True" providerName="System.Data.SqlClient"/>
<add name="mysqlstring" connectionString="Data Source=*****.se;Database=dynamiqdb;User Id=******;Password=*********"/>
</connectionStrings>
</code>
Varför får jag följande meddelande; "Unable to connect to any of the specified MySQL hosts"
Jag vet att adressen är rätt och att lösenord o anvnamn är rätt.Sv: Ansluta med MySQL.NET connector till mysql 5.0
Du måste även byta @ till ? i dina parametrar.
/JohanSv:Ansluta med MySQL.NET connector till mysql 5.0
Sv: Ansluta med MySQL.NET connector till mysql 5.0
"Access denied for user 'dynamiq'@'%' to database 'dynamiqdb'"
Jag vet att jag har rätt lösenord så det måste ju vara något syntaxfel i min connectionstring:
<code>
<add name="mysqlstring" connectionString="Data Source=***.***.*.***;Database=dynamiqdb;Uid=dynamiq;Pwd=*********"/>
</code>
Jag försöker alltså koppla upp mot en mysql 5.0 server och använder mig av MySQL.nET. Jag förstår inte syntaxen på felmeddelandet: 'dynamiq'@'%'. Var kommer @ och % ifrån?Sv: Ansluta med MySQL.NET connector till mysql 5.0
I 'dynamiq'@'%' betyder det att användaren "dynamiq" från/på (at/@) valfri dator (%). I MySql kan man ange om en inloggning ska gälla från valfri (%) dator eller från en specifikt. Man kan alltså tilldela olika rättigheter beroende från vilken dator man ansluter med ett konto.
Men nu till nästa problem :) Kopplingen funkar men tydligen inte sql-frågan:
<code>
Dim constring As String = ConfigurationManager.ConnectionStrings("mysqlstring").ConnectionString
Dim mysqlcon As New MySqlConnection(constring)
Dim sqlstr As String = "SELECT * FROM info where persnr=?persnr"
mysqlcon.Open()
Dim mysqladapt As New MySqlDataAdapter(sqlstr, mysqlcon)
mysqladapt.SelectCommand.Parameters.Add(New SqlParameter("?persnr", SqlDbType.Char, 50))
mysqladapt.SelectCommand.Parameters("?persnr").Value = contextKey
mysqlcon.Close()
Dim ds As New DataSet
mysqladapt.Fill(ds, "info")
</code>
Finns det nåt fel i parametrarna kanske? Får som svar: "Only MySqlParameter objects may be stored"Sv: Ansluta med MySQL.NET connector till mysql 5.0
mysqladapt.SelectCommand.Parameters.Add(New SqlParameter("?persnr", SqlDbType.Char, 50))
Det står SqlParameter instället för MySqlParameter.