Tja.! kodenMySQL använda 2 tabeller samtidigt..
Jag har behöver lite hjälp med att koppla med 2 tabeller i Mysql samtidigt.
Jag har en tabell som heter film som innehåller fälten id,filmtitel,ar,tid,handling,bild,
längre ner så vill jag anropa skadespelare och skriva ut dom som jag lagt in för respektive film
den tabellen heter skadespelare med fälten id_ska, fornamn, efternamn
sen den tredje tabellen som heter medverka i och har fälten filmtitel, id_ska och är en länkning mellan filmer och skådisar
men jag får inte kodning att funka som sagt alla tabeller är inlagda med infon men får inte ut skådisarna
är det nån som vet hur ja ska skriva för att får det att funka.
man får välja film i en rulllist och när man väljer där så kommer all info fram förutom skådisarna som är med i filmen har testat allt möjligt men får det inte att funka.
hoppas nån förstår problemet och kan hjälpa mig..Sv: MySQL använda 2 tabeller samtidigt..
%
Response.write "<table><tr><td width=""300px"">"
SQL= "SELECT * From film Order By filmtitel"
Set Rs = Connection.Execute (SQL)
Response.Write "<form name=""frmSelect"" method=""get"" action=""film.asp"">"
Response.Write "<SELECT name=id LANGUAGE=javascript onchange=""return dept_onchange(frmSelect)"" style="" align: center; width:200; height:20;"">"
Response.write "<option value"""" style=""background-color: #000000; color: #ffffff;"">" & "<font color=""#ffffff"">-Välj Film-</font></option>"
Do Until Rs.EOF
Response.Write "<option value=""" & Rs ("id") & """>" & " " & "<b>" & Rs ("filmtitel") & "</b><br></option>"
Rs.MoveNext
Loop
Rs.Close
Set Rs = Nothing
Response.Write "<br></td></tr></table>"
%>
<%
Response.write "<table><tr><td width=""300px"" align=""left""><br><br>"
Response.write "<b><u>Topplista 1-20</u></b>"
Response.write "</td></tr></table>"
%>
<%
Response.write "<table><tr><td width=""300px"" align=""left""><br><br>"
Response.write "<b><u>Veckans Filmtips</u></b>"
Response.write "</td></tr></table>"
%>
</td>
<td width="500px">
<%
if request.querystring("id")<>"" Then
valtid=request.querystring("id")
SQL= "SELECT * FROM film WHERE id ="& valtid &""
Set Rs1 = Connection.Execute (SQL)
Response.write "<table><tr><td align=""center"" width=""500px"" valign=""top"">"
Response.write "<b>" & Rs1 ("filmtitel") & " " & "(<font color=""#ff0000"">" & Rs1 ("ar") &"</font>)" & "</b><br><br></td></tr></table>"
Response.write "<table><tr><td align=""center"" width=""500px"">" & Rs1("bild") & "</td></tr></table>"
Response.write "<table align=""center"" width=""500px""><tr><td><br>" & "<b>Handling:</b><br>" & Rs1 ("handling") & "</td></tr><table>"
SQL = "Select * From `Medverka I` Where Filmnamn ='"&filmTitel&"'"
Set Rs3 = Connection.Execute(SQL)
Response.write "<td align=""center"" valign=""top"" width=""250px""><b>Skådespelare:</b><br>"
Do Until rs3.eof
ID_Ska=rs3("ID_Ska")
SQL = "Select * From Skadespelare Where ID_Ska ='"&ID_Ska&"'"
Set Rs4 = Connection.Execute(SQL)
response.write Rs4("Fornamn") & " " & Rs4("Efternamn") & "<br>"
Rs4.close
Set Rs4 = Nothing
rs3.movenext
Loop
Response.write "<br>"
Rs3.close
Set Rs3 = Nothing