Hej! Normalt sett löser man det väl vid sparning. Om du har en time stamp du läser in när redigeringen påbörjats. ok, det verkar vara en väg att gå. Men risken är väl ändå att någon skriver över mina redigeringar utan att jag får reda på det? Om en person låser blir inte den andra personen sur att inte den kan göra sin uppdatering?låsning av poster
Jag jobbar med mysql och php och har några frågor om låsning av poster
Hur gör man för att förhindra att två olika personer redigerar samma post samtidigt. Jag pratar inte om transaction eller lock (tror jag) utan om när man redigerar ett formulär under 4-5 minuter och samtidgt ska vara säker på att någon annan inte samtidgt gör samma sak.
Jag har funderat på att ha ett extra 'låsfält' i posten som sätts när en användare börjar redigera. Det blir dock problem om användaren bara stänger ner utan att återställa låsningen. Någon som har haft liknande funderingar? Hur har ni löst det?
mvh
/MichaelSv: låsning av poster
Vid sparning kollar du att TimeStamet är detsamma. Är det inte det har någon annan varit inne och redigerat och du varnar användaren.Sv:låsning av poster
person1 börjar redigera (sätter timestamp)
person2 börjar redigera (sätter ny timestamp)
person2 sparar
person1 sparar (får en varning)
Om man här tillåter person1 att spara så blir person2 ovetande om att hans ändringar är borta. Om man inte tillåter person1 att spara blir det en mycket sur person1 som måste börja om från början.Sv: låsning av poster
Vad hanlar det om för data? Kundregister, Orderhantering, etc?
Hur ser deras miljö ut? Sitter personerna i samm kontor eller är det en global applikation?
ÄR det en webbapplikation eller en desktopapplication?
Hur nödvändig är detta? Hur enkelt/komplicerat måste man göra det?
Hur ofta kommer folk att redigera samma data?
Kan det inte lösas med audits att man ser vem som gjort vilken förändring?
På så sätt meddela när förändring skrivits över med tidigare version?