Har ett webbhotell med MySQL databas och sidan konstrueras mot den iranska marknaden där språket Farsi gäller. Hur hanterar jag detta i databasen så att informationen lagras korrekt, då användarna kommer bidra med en hel del information på sidan? Du bör sannolikt sätta charset, både i databasen och på själva siten, till UTF-8. Ytterliggare problem, jag får inte databasen att spara det rätt tror jag. Har ställt om till UTF-8 farsi, men det går fortfarande inte och söka i mina formulär på de persiska. Något mer man måste göra i asp/html sidan? Hehe jag har satt det på fältena i databasen bara, hur sätter man det i sidan? Har ändrat i både databasen och hemsidan till utf-8. När det sparas i databsaen ser det ut som så här: شممش De persiska tecknen blir alltså så. Hur skickar du in tecknen? Det där är entiteter vilket är klart användbart i webbsidor, men inte så lyckat i en databas när man vill sortera och söka. försökt få det o fungera nu men blir vansinnig:) Får detta i databasen nu när jag försöker lägga in persiska bokstäver: "شممش ئشممش Øشممش Ø" Hur tittar du på innehållet i databasen och vilken kodning använder sidan som visar innehållet? hhhmm via phpmyadmin och med engelska som språk, försöker söka med de "bokstäver" som är inlaggda men det fungerar inte. Alltså vad beror det på att mina include filers å ä ö visas som ?, medans å ä ö i huvudfilen skrivs ut som vanligt? Jag löste å ä ö problemet genom att lägga till följande i top.asp (include filen) I databasen kan man välja mellan utf-8_persian_ci eller utf-8_unicode_ci , vad ska man välja där? aaa precis och det är det jag kör med. Men jag tycker som sagt att lagringen ser skum ut. Vad mer kan man göra/testa? aaa precis och det är det jag kör med. Men jag tycker som sagt att lagringen ser skum ut. Vad mer kan man göra/testa? Vilken kodning använder webbläsaren när du kollar på tabellens innehåll i phpMyAdmin? I Firefox går man upp i meny Visa -> Kodning och kollar vad som är markerat, t.ex. Unicode (UTF-8) eller Västeuropeisk (ISO-8859-1). Sedan kan du pröva att byta och se om någon annan kodning visar tecknen korrekt. Det hjälper inte när jag kollar i phpmyadmin, blir samma tyvärr. testade västeuropeiska (Windows), västeuropeiska (ISO) och Unicode UTF-8. Texten du har lagt in, var har du tagit den och hur har du gjort när du lagt in den? En kompis som lagt in den , och han har Farsi installerat på sin dator. Och den läggs in via en vanlig form. Kan du ta reda på vad han hade för teckenkodning i webbläsaren när han klistrade in texten? Har för mig att det har betydelse. Han hade Unicode utf-8 inställt och resultatet i basen blir smo detta: "شممش زشممش نشممش رشدهی خوهی تخاشر وثغیخر سرخØØ" Jag kopierade din text, som här i sidan är utf-8, och lade in som latin-1 i ett dokument. När jag sedan öppnade dokumentet i Firefox, tolkades det som utf-8 och en farsisträng visades. ja den visas som farsi i webbläsaren för mig med, men i basen sparas den som det jag skicka, det är det jag tycker är skumt. Ska det verkligen vara så? För sökningen går inte att genomföra då. Koden ser ut så här (rippad): <b>i basen sparas den som det jag skicka</b> alltså den information jag skicka till dig här i forumet menade jag:) Nu lyckades jag få in tecknen så att det såg rätt ut i basen. ex: "?? ????? ???? ??? ???????. ?" detta via de script jag fick i andra tråden. Ojdå det blev också något fel i pellesofts konvertering märker jag nu, tecknena blev bara ????? här med.Språkhantering Farsi!
tacksam för svar.Sv: Språkhantering Farsi!
Jag vet inte om äldre versioner av MySQL stödjer UTF8.Sv: Språkhantering Farsi!
Sv: Språkhantering Farsi!
I databasen satte jag utf8_persian_ci, är detta rätt tror ni?Sv:Språkhantering Farsi!
<head>
...
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
...
</head>
Och så skall sidan förstås sparas som UTF-8.
Ska det verkligen bli så? Dessutom fungerar inte sökningen heller riktigt.
Jag är inne på ett område där jag aldrig "jobbat" tidigare kan jag klargöra:)
Tack på förhand:)Sv:Språkhantering Farsi!
Har satt om sidorna till utf-8, måste man göra något speciellt när man sparar sidorna också?
Det verkar dock som jag har ett problem med att jag inkluderar filer som ger konstiga tecken medan "original" filen klarar av vanliga åäö.
Skickar in värdena gör jag via ett vanligt formulär men använder mig av aspsmartupload vid behandlingen av formuläret, vet ej om detta påverkar dock.Sv:Språkhantering Farsi!
hehe vad kan detta bero på nu är det satt till utf-8 både i basen och på sidan.Sv: Språkhantering Farsi!
Sv:Språkhantering Farsi!
Kör en include som ser ut så här: <!-- #include file ="Top.asp" -->
filen top.asp innehåller inga <html> , <head> eller <body> taggar, varför slår inte charset igenom i den filen?Sv:Språkhantering Farsi!
<head>
</head>
men har fortfarande problem med Farsi och dess sökning, någon som kan hjälpa mig eller som jobbat med liknande problem tidigare?Sv: Språkhantering Farsi!
Beror sökningsproblematiken på det här också? Sv: Språkhantering Farsi!
Går det att nå sidan från webben så att man kan se hur det ser ut?Sv: Språkhantering Farsi!
Känns inte riktigt rätt:) är ju riktigt skumt nu.
Kan tyvärr inte ge adressen.Sv:Språkhantering Farsi!
forumlär:
<html>
<head>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>Ny sida 1</title>
</head>
<body>
<form method="POST" action="test.asp">
<p>
<input type="text" name="Rubrik" size="20"></p>
<p><input type="text" name="Text" size="20"></p>
<p><input type="submit" value="Skicka" name="B1"><input type="reset" value="Återställ" name="B2"></p>
</form>
</body>
</html>
Asp filen:
<html>
<head>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>Ny sida 1</title>
</head>
<body>
<%
Text = Request.Form("Text")
Rubrik = Request.Form("Rubrik")
Dim Conn3
Set Conn3 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn3.ConnectionString="DRIVER={MySQL ODBC 3.51 driver};SERVER=;DATABASE=;UID=;PWD=;CHARSET=utf8"
Conn3.Open
Conn3.Execute("Insert Into Annons( Rubrik, Text) Values( '"& Rubrik &"', '"& Text &"')")
Conn3.CLose
Set Conn3 = Nothing
%>
</body>
</html>Sv:Språkhantering Farsi!
Det du skickade är utf-8 som den visas om man säger att det är latin-1. Det är inget skumt alls med det.Sv: Språkhantering Farsi!
Vad är det såfall som gör att sökningen inte fungerar?
För mig så känns det som att något är fel iaf, men hur får man sökningen att fungera på farsi tecknena?Sv:Språkhantering Farsi!
Men när dessa ska presenteras på sidan så blir det bara ????????????
Jag kunde presentera värdena rätt förut, och de gamla posterna som sparas "konstigt" i basen visas helt normalt, men dessa nya poster visas alltså helt skumt. Känns inte logiskt måste jag säga och sökningen fungerar fortfarande inte.Sv: Språkhantering Farsi!