Har gett mig på att försöka styra uppl vår växel & talad hänvisning, typ ni vet när man får val att trycka 1 för kundtjänst & 2 för bla bla i en växel. Hej! mysql använder inte # utan enkelcitattecken Tack Maria & Jonas om det är en server i sverige som är korrekt inställd: Tack för hjälpen, det verkar dock vara så att det inte är världens enklaste att få till det. Programmet lever sitt eget liv och vill inte ta åt sig korrekt kod. Blir till att köra ett race till med supporten.Nybörjare som behöver hjälp [sql-sats]
Jag har nu gett mig på att lägga in våran chefsberedskap i detta, denna lägger jag på en access databas tillammans med allt annat i växeln. Och enklare saker fixar jag utan problem, tex läsa ur DB, skriva till den osv. Detta görs i ett GUI i programmet.
Men det går även att skriva SQL och på det sättet får det ännu mer avancerat, för mig är detta svårt. Så jag skulle vilja ha lite hjälp.
Jag kan i detta programmet använda program specifika kommandon, tex {callednumber} och då är ju värdet ringande nummer.
Det jag vill uppnå är följande i en SQL-sats-
Få fram gårdagens datum, sen hämta en siffra ur rätt tabell och spara det värdet som {beredskap}. Hade det varit dagens datum inga problem, men jag fattar inte hur jag kan få fram gårdagens datum.
Formatet bör vara 20070524, 070524, 07-05-24 eller liknande och ingen tid.
Så här kan det se ut
Datum Nummer
070524 2
070525 8
070526 4
Om då frågan utförs den 27/5 så skulle jag vilja att värdet 4 sparas i {beredskap}
Är det möjligt?Sv: Nybörjare som behöver hjälp [sql-sats]
Använd DateAdd funktionen
Detta visar gårdagens datum:
DateAdd("d", -1, Date)
Skulle kunna se ut så här:
dim sql As String
Dim rs As Recordset
Dim conn As Connection
Set conn = din connection
sql = "SELECT Nummer from Tabell WHERE Datum =#" & DateAdd("d", -1, Date) & "#"
Set rs = conn.Execute(sql)
sen kan du använda värdet du hämtade via
rs("Nummer").Value
tex
sql = "INSERT INTO Beredskap (fältnamn) VALUES" & rs("Nummer").Value
conn.Execute(sql)
Set rs = Nothing
Set conn = Nothing
Lycka till!
/MariaSv:Nybörjare som behöver hjälp [sql-sats]
sql = "SELECT Nummer from Tabell WHERE Datum ='" & DateAdd("d", -1, Date) & "'"Sv:Nybörjare som behöver hjälp [sql-sats]
Med DateAdd("d", -1, Date) i vilket format får jag datumet då?
SELECT Nummer from Tabell WHERE Datum ='" & DateAdd("d", -1, Date) & "'" ser ut som att det skulle kunna funka, min kod som jag lekt med idag är åt det hållet. Ser dock nu att jag troligen missat fnuttar lite här 6 där. Blir till att testa imorgon.Sv: Nybörjare som behöver hjälp [sql-sats]
yyyy-mm-dd
är den inställd som us blir det istället
mm/dd/yyyy
eller mm/dd/yySv:Nybörjare som behöver hjälp [sql-sats]
Tack så mycket.
Jag skapadwe en ny tråd [Schemalägga uppdatering] för att uppdatera fältet på ett annat sätt.