Hej! Borde bli såhär: Jag hävdar att det är en bugg i forumet som inte radbryter själv! Men visst, jag kan väl radbryta manuellt då :) Johan: tja, skulle ju vara bra men då krävs antagligen en betydligt fiffigare parser än vad Pelle nu har, för "random radbrytningar" i kod känns något suboptimalt.. Tack så infernaliskt mycket!Summera från en tredje tabell
Håller på med SQL och är lite ringrostig på hur det var man gjorde.
Jag har joinat två tabeller på följande sätt:
<code>
SELECT medlemmar.namn, medlemmar.bransch, omsattning.ar, omsattning.kvartal, omsattning.omsattning FROM omsattning INNER JOIN medlemmar ON omsattning.fnr = medlemmar.fnr
</code>
Nu vill jag koppla in en tredje tabell som innehåller en lista med presentkort och vilka företag(medlemmar) som har sålt dem. Jag vill sedan i min gridview presentera det totala antalet sålda presentkort för varje företag.
Presentkortstabellen ser ut så här:
Kortnr --- saljbutik--inlosenbutik--ar----manad--
1 088 012 2007 3
2 088 013 2007 3
Det jag vill alltså är att i min sqlstring så ska även den här tabellen kopplas in och räkna antalet gånger 088 (som är primärnyckeln "fnr" i medlemstabellen där namnet hämtas ifrån) dyker upp och sedan läggas till i mit dataset och presenteras i min gridview.
Hoppas jag förklarade det tillräckligt tydligt :)
Tack på förhand om nån kan hjälpa mig!
MVH Fredrik PetterssonSv: Summera från en tredje tabell
SELECT medlemmar.namn, medlemmar.bransch, omsattning.ar, omsattning.kvartal, omsattning.omsattning, COUNT(presentkort.saljbutik) AS Antal
FROM omsattning INNER JOIN medlemmar ON omsattning.fnr = medlemmar.fnr LEFT JOIN presentkort ON omsattning.fnr = presentkort.saljbutik
GROUP BY medlemmar.namn, medlemmar.bransch, omsattning.ar, omsattning.kvartal, omsattning.omsattning
Edit: Radbrytning efter påtryckning från Simon
/Johan
Sv: Summera från en tredje tabell
/JohanSv:Summera från en tredje tabell
Och nej.. det här inlägget har inte något som helst med orginalfrågeställningen att göra :)Sv: Summera från en tredje tabell
Kändes som en otroligt basic sql-fråga så jag antar att det inte krävde allt för många av dina härnceller :)