Jag har alltid haft hjälp med att lägga in tabellerna i databasen tidigare och nu är det första gången jag måste göra detta själv. 1:Logga in i phpmyadmin och välj en databas. Finns den inte så skapa en typ webshop_test.Lägga in tabeller i mysql på cliche?
har bara jobbat med access tidigare och då gör man ju tabellen färdig och bara laddar upp men nu ska man in och lägga in alla tabeller i databasen på webhotellet.
Jag har en fil som ser ut ungefär så här:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- MySQL dump 9.11
--
-- Host: localhost Database: webshop_test
-- ------------------------------------------------------
-- Server version 4.0.26
--
-- Table structure for table `about`
--
DROP TABLE IF EXISTS about;
CREATE TABLE about (
id int(2) default NULL,
text text NOT NULL
) TYPE=MyISAM;
--
-- Dumping data for table `about`
--
/*!40000 ALTER TABLE about DISABLE KEYS */;
LOCK TABLES about WRITE;
INSERT INTO about VALUES (1,'<p>\r\nInformation\r\n<br>bla bla bla bla<br>\r\n<i></i>\r\n</p>');
UNLOCK TABLES;
/*!40000 ALTER TABLE about ENABLE KEYS */;
--
-- Table structure for table `admin_users`
--
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Var hittar jag det som ska in i databasen?
I phpadmin står det att jag ska lägga in detta:
tabellnamn och antal fält.
Är det då i detta fallet about & admin_users?
Men antal fält då? Var hittar jag det?
Jag är totalt lost nu *suck*Sv: Lägga in tabeller i mysql på cliche?
2. Gå sedan till importera och välj den textfil som innehåller det data du postat här.( fil som gerereats som en sql dump via ett backupprogram för mysql).
3: se till att du angivit rätt namn på databasen vid USE, dvs webshop_test om du döpt den till det i textfilen.
4: Klicka på kör.
Sen vet jag inte om du har rättigheter att köra DROP TABLE satser. Nekas du det så ta bara bort dessa rader i textfilen.
exempel din textfil
USE webshop_test
DROP TABLE IF EXISTS about;
CREATE TABLE about (
id int(2) default NULL,
text text NOT NULL
) TYPE=MyISAM;
--
-- Dumping data for table `about`
--
/*!40000 ALTER TABLE about DISABLE KEYS */;
LOCK TABLES about WRITE;
INSERT INTO about VALUES (1,'<p>\r\nInformation\r\n<br>bla bla bla bla<br>\r\n<i></i>\r\n</p>');
UNLOCK TABLES;
/*!40000 ALTER TABLE about ENABLE KEYS */;
--
-- Table structure for table `admin_users`
--
-----------------------------------------------------------------------------------------------------