Hej håller på att utveckla en applikation med MySQL i och jag blev så förvånad när MySQL-tolken inte ville godkänna mitt kommando. Vad jag försöker göra är att jag ska koppla ihop två "tables" med hjälp av en "foregin key". Försökte lägga till en sådan nyckeln till en av dessa "tables" med kommandot nedan. Men då sa tolken, prompt (ha ha) ifrån. Jättetacksam för hjälp. :-) Vad får du för felmeddelande? i vilket program programmerar du? Det är i MySQL Command Line Client jag skriver och felmeddelandet har namnet Error: 1064 (42000). hur ser din kod ut totalt? Och sedan undrar jag om du verkligen behöver foreign key räcker det inte med INNER JOIN? Än så länge har jag bara matat in enstaka tabell-specifikationer. varor och company har båda primary-nycklar med variabeln INT. De andra fälten påverkar väl inte nycklarnas koppling? eller? Hmmm.....det har Du nog rätt i ska försöka men dessa ska sedan kopplas till mer komplexa formulär senare. Jag tror jag kan behöva få bukt med problemet med foregin key hanteringen. Vet Du hur man lägger till det utan att få felmeddelande? alter table Varor Har du kopierat texten ALTER TABLE varor ADD CONSTRAINT fk1 FOREGIN KEY (CompanyID) REFERENCES company (CompanyID); från koden? för det är ett stavfel på ordet foreign Tyvärr samma resultat....ERROR: 1064 (42000) använder du paranteser när du kodar? Ahaaa......nu gick det upp ett ljus. Tusen tack nu fungerar det. det var så lite så hoppas allt löser sig nu kan ge dig ett bra tips om du vill lära dig programmera databaser så låna Databasteknik av Thomas Padron-McCarthy, Tore Risch på bibblan Tabell tar inte emot min "foregin key". Jättetacksam för hjälp.
Har skrivit koden med stora bokstäver som de gör i böckerna, hoppas det inte uppfattas som "shouting".
ALTER TABLE varor ADD CONSTRAINT fk1 FOREGIN KEY (CompanyID) REFERENCES company (CompanyID);Sv: Tabell tar inte emot min "foregin key". Jättetacksam för hjälp.
Sv:Tabell tar inte emot min "foregin key". Jättetacksam för hjälp.
Vet Du vad det är?Sv: Tabell tar inte emot min "foregin key". Jättetacksam för hjälp.
Sv: Tabell tar inte emot min "foregin key". Jättetacksam för hjälp.
add foreign key (CompanyID)
referenes company(CompanyID);
prova utan constraintSv: Tabell tar inte emot min "foregin key". Jättetacksam för hjälp.
ISBN 91-44-04449-6
så har du några kvällar med riktig godis fast för ögonen :-)