Hej Det visade sig att fullversionen av Navicat har den funktionen (Foreign Key dropdown). Så var det med det. Vill påstå att ingen databas vet vad en dropdown är, utan det enda du kan göra är att använda ett frontend med den funktionen. Dropdown som fält i tabell
Nån som vet hur man skapar en dropdown fälttyp i MySQL.
Jag har en kopplingstabell som är länkad till 3 andra tabeller.
Kopplingstabellen innehåller således 3 kolumner, som innehåller poster för ID-fält från respektive tabell för att kunna skapa relationer dem emellan.
Det jag vill, om det är möjligt är att få till en dropdown i varje kolumn för kunna välja värden. Nu får jag skriva in värden för hand för att kunna koppla ihop poster från dessa tre tabeller och sen hoppas jag prickat rätt.
Om nån har använt MS Access så kan man hämta värden från annan tabell och fylla en dropdown i en kolumn och voilá så kan man koppla ihop saker vilket är hela idén med relationsdatabaser.
Kolumn1(topcategoryID) Kolumn2(middlecategoryID) Kolumn3(undercategoryID)
Finns det nån speciell fälttyp, eller annat knep för detta. (ENUM) har jag testat med det blir nån konflikt som gör det totalomöjligt.
Jag använder Navicat som frontend
mvh
TorbjörnSv: Dropdown som fält i tabell
Nån som vet någon annan front end med det stödet får gärna dela med sig.Sv: Dropdown som fält i tabell
Använder själv främst phpmyadmin. Där kan man göra det du frågar efter.