Hej [citerat Per Öberg Medlem:12395 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=267920&forumid=24&sum=0#267920] Tack, o är det någon annan om kan berätta hur man drar igång själva databasen, SQL. Kolla bland Artiklarna här, finns en del matnyttigt där att läsa igenom. En massa bra artiklar. men jag hittar INGEN som svarar på min "enkla" fråga. Hur gör man när man vill skapa en ny databas? För all info jag ser är hur man kommunicerar med en redan excisterande databas. Allt om detta finns. Men jag vill ju skapa min egen databas. Hur? Det lättaste om du har Access är att arbeta med de grafiska "Lägg till ny tabell" etc. Du har inte skrivit vilken databasmotor du använder, men jag gissar utifrån dina tidigare trådar att det _inte_ är mysql, som tråden ligger i. <b>men jag hittar INGEN som svarar på min "enkla" fråga. Hur gör man när man vill skapa en ny databas?</b> nu börjar jag få svar på frågan. Tack, skall se vad jag lyckas göra.SQL kommandon och hur man startar
skall börja testa SQL.
Vart hittar man en bar lista på kommandon?
Hur startar man själva databasen?
Jag arbetar i VB6.
Ha det
PerSv: SQL kommandon och hur man startar
<b>> Vart hittar man en bar lista på kommandon?</b>
Föreslår http://www.w3schools.com/
//Ann
[edit 2008-05-21 18:24:40]
Lär mig aldrig att det är : och inte ! i url.
[/edit]Sv:SQL kommandon och hur man startar
Sv:SQL kommandon och hur man startar
Man "ska" även alltid kunna skapa tabeller genom SQL;
CREATE TABLE X ( ... );
Men beroende på motor så gissar jag att stödet är si och så. Normalt sett brukar det ingå något grafiskt verktyg (även om jag personligen föredrar den rena SQL-varianten).Sv: SQL kommandon och hur man startar
Kort svar:
<info>
create database minDatabas;
</info>
Längre svar:
Om du inte har MySQL Administrator installerat så kör du igång MySQL-klienten genom att i kommandofönstret först leta fram mappen där mysql.exe ligger och sen köra mysql.exe. (såvida du inte har lagt in sökvägen i PATH-miljövariablen)
Skriv sen
<info>
create database minDatabas;
</info>
och vips har du skapat en ny databas med namnet minDatabas. Sen bör du ju lägga till rättigheter och sen tabeller osv... SQL-kommandon för hur man gör detta finns på dels den sida som redan har refererats till samt på www.mysql.org
Testa installera MySQL Administrator så blir det ännu lättare... med GUI...Sv:SQL kommandon och hur man startar
Ha det
Per