Hej Ungefär så här brukar jag tänka:Databas struktur
Har tänkt göra ett produkt register där det fins olika typer av produkter, som har olika egenskaper vilka också skall registreras detta gör att det blir en massa tomma koluner om jag gör bara en tabell
låt ås säja att det är 10 olika pyper av artiklar.
Hur strukrurerar jag då data basen på bästa sätt med tanke på att den skall kunna byggas ut för att pass till andra saker också så som lager,leverantör,mm
fins det någon bra artikel på svenska om detta ämne.
Min tänkta data bat
Tabeller
Fältjornal
Sprutjornal Dessa skall inehålla Tidpunkt Mängd Fält ID mm
Gödningsjournal Varför jag delar dem är för att det anars blir en mängd tomma kolumer
Utsädesjornal
Markkarta
Kundregister
Leverantörer
Kunder
Lagerregister
Gödning Dessa skall inehålla Prudukt ID namn beskrivning mm
Sprutmedel
Utsäde
Spanmål Varför jag delar dem är för att det anars blir en mängd tomma kolumer
Potatis
Drivmedel o Oljor
De olika tabellerna skall kunna länkas samman så att om jag använder EXE ett sprutmedel på ett fält
i Fältjornalen så skall det tas samma mängd från Lagerregistret
Är detta en vettig uppbygnad av en databas struktur som kommer att fungera. Sv: Databas struktur
Om det är mindre än 10 kolumner som skiljer sig åt mellan de olika journal- och produkttyperna kan du lika gärna göra en produkt- respektive journaltabell. I annat fall brukar det vara bäst att göra en tabell som innehåller alla gemensamma fält och lösa de som diffar på ett av följande sätt:
a: Gör en tabell för varje specifik typ som innehåller nyckeln från den gemensamma tabellen och sina specifika kolumner.
b: Gör en tabell som lagrar alla diffande attribut. Den kan tex innehålla nyckeln till produkten, attributets namn samt attributets värde.
Alternativ a är nästan alltid att föredra men flexibiliteten i alternativ b kan ibland överväga komplexiteten.
/johan/