Den info som jag har i min databas skall kompletteras med en eller flera bilder i vissa fall när svaret på en fråga skall presenteras. Skall jag lägga bilderna i en tabell eller finns en bättre lösning? Detta finns diskuterat till leda. I korthet finns det två lösningar: Stora bilder lägger man med fördel utanför databasen, små bilder kan ligga i databasen. Frågan är om vi skall revidera den tanken nu med snabbare maskiner, kompilerad kod och inte minst snabbare databaser. Kanske dags för en stor benchmark?? <b>Backup:er och flyttningar av data är smidigare med 1 än med 2.</b> >Kanske dags för en stor benchmark??Skall bilder ligga i Mysql eller?
Sv: Skall bilder ligga i Mysql eller?
1. Spara bilderna i databasen som någon typ av binära objekt.
2. Spara bilderna som filer, och räkna ut/lagra sökvägen till filerna.
Båda delarna har fördelar och nackdelar.
- 1 ger dig all databassäkerhet medan 2 kan ge problem med att få mismatchningar mellan bilder och data (större risk att få "orphaned" bilder).
- 1 kräver att du på något sätt hämtar ut bilderna när de ska presenteras, rätt meckigt, medan 2 är betydligt enklare.
- Backup:er och flyttningar av data är smidigare med 1 än med 2.
- Det är lättare att koppla flera olika typer av information till 1 än med 2.
...Sv:Skall bilder ligga i Mysql eller?
Sv: Skall bilder ligga i Mysql eller?
Sv:Skall bilder ligga i Mysql eller?
Jag håller med, men en annan aspekt är att backupen blir betydligt större. Oftast går backup av db till så att man dumpar allt till en fil som man sedan tar backup på. Så fort något är ändrat så ändras även backupfilen. Beroende på hur bra backupsystemet är på att hantera ändringar i stora filer så kan man behöva kopiera hela denna fil varje gång man gör backup. Om man däremot sparar bilderna som egna filer blir det en mindra del som ändras mellan varje backup.
Kan vara värt att tänka på...
/JohanSv:Skall bilder ligga i Mysql eller?
Tror inte man hitta någon större skillnad i prestanda med en benchmark.
Skillnaden syns nog först då man belastar hela systemet mycket. Om databasen är upptagen med att skyffla stora objekt istället för att göra det den är bra på (relationer) så blir det inte så bra.
Med bilderna i filsystemet är det lättare att flytta dem till en annan server.