Hej, Det ser i stort sett riktigt ut, hoppa över det sista "and medlem.Namn = 'Sune'" så borde det bli rätt! Du behöver också Tack för snabba svar, prövade på Jobbet med MSSQL istället och det funkade direkt när jag anände följade syntax:SQL SUM
Försöker lära mig SQL (MySQL 5.1). Så min fråga är kanske väldigt dum.
Jag har två tabeller:
Medlem:
Medlemsnummer, Namn, e-mail osv...
1 , Sune, Sune@...
2 , Bertil, bertil@...
3 , Cicci, cicci@...
Job:
JobbID, Medlem, Ersättning
1 , 1 , 500
2 , 2 , 400
3 , 1 , 300
4 , 3 , 700
Jag vill då helt enkelt skapa denna tabell:
Namn,Summa
Sune, 800
Bertil, 400
Cicci, 700
Har försökt med SUM och group by men tror inte jag förståt tillräckligt för att få till det. Jag kan hämta summan för varje enskilld indevid men förstår inte hur jag får en komplett lista?
Detta returnerar summan för Sune:
select medlem.Namn, sum(job.Ersättning) from medlem, job where medlem.Medlemsnummer = job.Medlem and medlem.Namn = 'Sune'; Men jag vill ju ha den indivduella summan för all medlemmar.
Har ni några tips?
Mvh
/HenrikSv: SQL SUM
/JohanSv:SQL SUM
GROUP BY medlem.Namn
längst ned om du ska ha en lista med SUM() per namn.Sv: SQL SUM
select medlem.Name, sum(job.Ersättning) as 'Summa' from medlem, job where medlem.Medlemsnummer = job.Medlem GROUP BY medlem.Name ORDER BY 'Summa' DESC;
Detta ger min lista som jag ville.
Namn Summa
Sune 800
Cicci 700
Bertil 400
Vet inte vad som hände igår kväll, måste ha varit trött eller nåt (blev ju lite sent). Kanske en bug i MySQL eller i navicat? Jag är ganska säker på att jag prövade med detta igår... oh well bra att det funkar och att jag inte var ute och cycklade... Kollar igen när jag kommer hem att det funkar som det var tänkt hemma också.
Tack verkar vara ett riktigt bra forum det här :)
/Henrik