Hej, Känner inte till att det går att hämta data från 2 olika servrar i samma fråga (därmed inte sagt att det inte går...). Ett annat sätt är att du hämtar ut information från de båda servrarna och sedan sorterar ihop det vid presentationen. En annan möjlighet är om det går att göra typ "linked servers" i mysql som det gör i mssql, där man från vyer kommer åt båda. Det får kanske bli att sortera ihop det vid presentationen. att göra det men EN fråga blir nog svårt då en connection endast är ansluten till en källa /databas. Är det verkligen olika servrar eller är det bara olika databaser på samma server (och med samma inloggningsnamn och lösenord)? Det är olika servrar med helt olika inloggningsnamn och lösenordHämta en lista från 2 databaser
Hoppas att detta är möjligt
Har tre olika hemsidor som ligger på olika servrar men på samma webbhotell.
Hemsida 1 och 2 har likadana databaser men med olika innehåll. En tabell är tex tblperson. Denna tabell finns i båda databaserna och strukturen är den samma men olika personuppgifter.
På hemsida 3 vill jag göra en sammanställning där jag hämtar innehållen i de båda tblperson och sorterar dem efter bokstavsordning. Se exempel
Anderson, Karl, 08-555555 (från hemsida 1)
Bengtson, Bengt, 031-54545 (från hemsida 2)
Larsson, Bengt, 031-77777(från hemsida 2)
Svenson, Bengt, 08-999888 (från hemsida 1)
Öberg, Bengt, 031-12221 (från hemsida 2)
Jag kan ju hämta upp från de olika databaserna med 2 olika connections
db1.open "Driver=(mysql server lösenord mm)"
db2.open "Driver=(mysql server lösenord mm)"
sql="SELECT enamn, fnamn FROM tblperson WHERE x=0 ORDER BY enamn"
set rstPerson=db1.execute(sql)
Här får jag från hemsida 1
Och här får jag från hemsida 2
sql="SELECT enamn, fnamn FROM tblperson WHERE x=0 ORDER BY enamn"
set rstPerson=db2.execute(sql)
Men den stora frågan är HUR får jag de sammankopplade så alla kommer som i exemplet ovan
mvh
TomasSv: Hämta en lista från 2 databaser
/JohanSv:Hämta en lista från 2 databaser
Sv:Hämta en lista från 2 databaser
Kändes bara lito onödigt om det gick att få ut med en fråga.
Har letat vidare och inte hittat något som jag kan använda, fast jag tycker att fler borde ha stött på det.
/TomasSv: Hämta en lista från 2 databaser
Sv: Hämta en lista från 2 databaser
Sv:Hämta en lista från 2 databaser