Jag försöker få till en ganska enkel sökning som inte ska vara så stelbent men det går inte så bra. Skulle soundex kunna vara något? http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/string-functions.html#function_soundex Men det fungerar nog inte så bra med svenska ord... Vad du kan använda är en modifierad version av editing distance, men det är inte helt självklart hur man löser det heller. En annan variant är att ha en kolumn med "förenklat namn" till varje "namn". Då gör man en beräkning varje gång man lägger in en, och sen får du göra lite regler, typ Jag löste det inatt med SOUNDEX och det verkar fungera tillräckligt bra. Behovet av MATCH och AGAINST försvann då också, så jag tog bort det.MATCH AGAINST utan exakta resultat
Det går ganska bra när jag använder MATCH och AGAINST men samtidigt vill jag att den ska ta med ord som inte är exakt rättstavade (givetvis mot att relevansvärdet blir lägre).
Tex så ska "tomas" matcha även på "thomas".
Är det möjligt?
/ThomasSv: MATCH AGAINST utan exakta resultat
/JohanSv: MATCH AGAINST utan exakta resultat
th->t
ck -> k
"vokal"-c-"vokal" -> "vokal"-k-"vokal"
osv.
Förmodligen får du snarlika resultat som soundex, men med skillnaden att du kan anpassa det själv.
Däremot ger jag inga garantier för kvaliteten.Sv:MATCH AGAINST utan exakta resultat
/Thomas