Hej, som synes i rubriken så har jag aldrig arbetat med mySQL men måste nu skapa en databas på min hemsida bestående av namn och personnr eftersom den har stöd för mySQL. http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=935 Tack Pelle Hej igen I detta fall finns något som anges som "dsnCommunity" - där skall stå en connectionsträng till din databas. I min värld borde det stått: Har du någon DSN som heter dsnCommunity då? Vad får du för felmeddelande? Får inget felmeddelande alls utan sidan startas i Explorer ut fel men ingen information kommer upp. Hej Alf, prova att skriva : HejHelt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL server
Vill också sedan bygga ett program i VB6 föt att kunna läsa och skriva i denna databas
Är det någon som kan hänvisa till någon hemsida med någon grundkurs om detta eller ge mig
lite kod att komma igång.Sv: Helt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL ser
http://www.pellesoft.se/search.aspx?lstarea=3&search=mysql
//PelleSv:Helt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL ser
Det var just det jag behövde för att komma igång.
Det dyker antagligen upp fler frågor.Sv: Helt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL ser
Har tittat på exemplet men får inte denna kod till att fungera:
Kanske jag har missuppfattat detta men tror att den skall öppna databasen och skriva i ett explorerfönster
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Demonstration av MySQL och ASP</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<%
Set objCon=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objCon.Open "dsnCommunity"
Set objGetData=objCon.Execute("SELECT * FROM tblUsers")
if objGetData.EOF Then
Response.Write "Finns inget"
Else
Do Until objGetData.EOF
Response.Write objGetData("cId") & " <B>" & objGetData("SFirstname") & " " & (objGetData("sLastname") & "</B><BR>"
objGetData.MoveNext
Loop
End if
objGetData.Close
Set objGetData = Nothing
Set objCon = Nothing
%>
</BODY>
</HTML>
Sv:Helt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL ser
objCon.Open Application("dsnCommunity") ?
och sedan i global.asa stod det:
application("dsnCommunity") = "provider........ osvSv:Helt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL ser
/JohanSv: Helt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL ser
Har en dsn med det namnet och i VB6 fungerar det Ok
Har bara föjt övningsexemplet som Pelle hänvisade tillSv:Helt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL ser
response.write con.connectionstring
så ser du vad den kokat ihop för anslutning, då kanske vi kan se vad som är felSv: Helt novis när det gäller mysql men har arbetat en del med Microsofr SQL ser
Händer absolut ingenting mer än att en blank sida öppnas i Explorer