Hej! Ställ dig frågan "behöver jag kunna titta på historiska data" Hej Jan!Databas Best Practice
Jag har en applikation där det ska skapas skiftrapporter, i varje rapport kommer det bland annars finnas inleveranser av X och utleveranser av X.
Varje rapport sparas i en tabell och kan öppnas där ifrån samt när detta ska tas i drift så kommer det även finnas ett ingående lager av X.
Då är min fråga hur jag ska spara antalet X på bästa sätt, jag vill ju när som helt kunna få reda på hur många finns det men vill jag göra detta genom att gå igenom alla rapporter eller ska jag sköta räkningen på X i en egen tabell (med endast en rad) som jag adderare/subtraherar från när varje rapport signeras (sparas).
Genom det sista alternativet så finns ju alltid saldot att tillgå direkt.
Eller finns det ett bättre sätt att hålla koll på det?
Mvh Edmund AnderssonSv: Databas Best Practice
Nej:
*Adderare/subtraherar ett totalvärde vid varje in-/utleverans.
Ja:
*Spara varje inleverans med tidpunkt och antal.
*Spara varje utleverans med tidpunkt och antal.
Då kan du när som helst gå in och kolla hur många du hade vid ett vist tillfälle.
Om du med tiden tycker att du får för många värden kan du ju t ex be systemet summera antalet tom ett vist datum, radera alla poster fram till datumet och lägga in antalet som en Ingående balans.
Men som sagt var, fundera på hur du ska använda värdet"Sv:Databas Best Practice
Tack för ditt svar, har funderat fram och tillbaka nu...
Kom fram till det senare alternativet, eftersom man måste ha spårbarheten i det hela.
Mvh Edmund Andersson