Vad är det för skillnad att lägga flera fält i en grupp eller indexera varje fält för sig? <b>Vad är det för skillnad att lägga flera fält i en grupp eller indexera varje fält för sig?</b> <b>Om du ofta gör sökningar på båda fälten samtidigt så är det bra att ha en index på dem ihop (i en grupp).</b> <b>Vad jag funderar på är om det ökar komplexiteten om man lägger flera i en grupp. Tar det alltså längre tid med INSERT och DELETE</b> Jo jag vet men jag uttrycker mig nog otydligt. Okej, nu tror jag att jag förstår.indexering
Om jag har en UNIQUE på två fält tillsammans ska man lägga vanligt INDEX på dessa fält separat också, för att snabba upp SELECT?
mvh
/MichaelSv: indexering
Om du ofta gör sökningar på båda fälten samtidigt så är det bra att ha en index på dem ihop (i en grupp).
<b>Om jag har en UNIQUE på två fält tillsammans ska man lägga vanligt INDEX på dessa fält separat också, för att snabba upp SELECT?</b>
Brukar du ofta använda fälten i samma WHERE-villkor? Då är det bra med ett index. Annars är det inte nödvändigt.Sv:indexering
Om det är lika vanligt att man söker på enskilda fält som par av fälten? Och om man har 3-4 fält där man ibland söker på alla tillsammans och ibland på enskilda? Vad jag funderar på är om det <b>ökar komplexiteten</b> om man lägger flera i en grupp. Tar det alltså längre tid med INSERT och DELETE (vid gruppering) eller är det en <b>förenkling</b> att ha dem i samma grupp? Att det inte går lika snabbt att söka efter en speciell post att ha dem i grupp som att ha dem en och en.Sv: indexering
Ja, INSERT och DELETE tar längre tid med index, eftersom även indexet skall uppdateras. Men de snabbar upp sökningar betydligt mer än de slöar ned ändringar. Så om du söker oftare än du ändrar bör du ha index. I loggningstabeller (dit du skriver väldigt mycket) skall du däremot vara sparsam med index.Sv:indexering
<b>Vad jag funderar på är om det ökar komplexiteten om man lägger flera i en grupp. Tar det alltså längre tid med INSERT och DELETE</b> ... i förhållande till att indexera fälten ett och ett. Men det är kanske mindre skillnad?Sv: indexering
Det är marginella skillnader i tid för insert och delete. Men det kan vara betydliga skillnader vid select.