Hej hej... Hur ser koden ut där du försöker öppna en connection? Här kommer den... I din connectionstring står det att du använder providern för MSSQL (providerName="System.Data.SqlClient"), det är nog där felet ligger. Hej Johan... Då tror jag du har några olika alternativ http://www.connectionstrings.com/mysqlprovider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to SQL S
Har försökt med allt, har projektet hos Binero och de har försökt hjälpa mig men utan resultat.
Försöker komma åt MySql 5 databaser från .net 4.0 men det går inte.
web.config
<?xml version="1.0"?>
<!--
For more information on how to configure your ASP.NET application, please visit
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=169433
-->
<configuration>
<connectionStrings>
<add name="MainConnStr" connectionString="Server=mysql5.kontrollpanelen.se; Initial Catalog=xxxx; User Id=xxxx;Password=xxxx;" providerName="System.Data.SqlClient"/>
</connectionStrings>
<system.web>
<compilation debug="false" strict="false" explicit="true" targetFramework="4.0">
<assemblies>
<add assembly="MySql.Data, Version=5.2.7.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=C5687FC88969C44D"/></assemblies></compilation>
<authentication mode="Forms">
<forms loginUrl="~/Account/Login.aspx" timeout="2880"/>
</authentication>
<membership>
<providers>
<clear/>
<add name="AspNetSqlMembershipProvider" type="System.Web.Security.SqlMembershipProvider" connectionStringName="ApplicationServices" enablePasswordRetrieval="false" enablePasswordReset="true" requiresQuestionAndAnswer="false" requiresUniqueEmail="false" maxInvalidPasswordAttempts="5" minRequiredPasswordLength="6" minRequiredNonalphanumericCharacters="0" passwordAttemptWindow="10" applicationName="/"/>
</providers>
</membership>
<profile>
<providers>
<clear/>
<add name="AspNetSqlProfileProvider" type="System.Web.Profile.SqlProfileProvider" connectionStringName="ApplicationServices" applicationName="/"/>
</providers>
</profile>
<roleManager enabled="false">
<providers>
<clear/>
<add name="AspNetSqlRoleProvider" type="System.Web.Security.SqlRoleProvider" connectionStringName="ApplicationServices" applicationName="/"/>
<add name="AspNetWindowsTokenRoleProvider" type="System.Web.Security.WindowsTokenRoleProvider" applicationName="/"/>
</providers>
</roleManager>
<customErrors mode="Off"/>
<pages controlRenderingCompatibilityVersion="3.5" clientIDMode="AutoID"/></system.web>
<system.webServer>
<modules runAllManagedModulesForAllRequests="true">
</modules>
</system.webServer>
</configuration>
Svaret blir:
provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to SQL Server
Har testat med olika connection strängar mm.
mysql.data.dll
mysql.web.dll
mysql.visualstudio.dll
Version 5.2.7 ligger i Bin mappen
Är det någon som har några förslag?
TackSv: provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to S
Sv:provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to S
<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:MainConnStr %>" SelectCommand="SELECT * FROM [products]" />Sv: provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to S
JohanSv:provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to S
Har testat allt möjligt, kör jag med MySql.Data.MySqlClient får jag samma svar...Sv: provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to S
Om du inte tvunget måste använda just en SqlDataSource-kontroll så borde MySQL Connector/NET vara alternativet att föredra. Alternativt kan du köra mot en OleDB-wrapper eller ODBC men det kan ev. ge sämre prestanda (rätta mig gärna om jag har fel, har inte kört mysql på evigheter!). Connector/NET finns här: http://dev.mysql.com/downloads/connector/net/
Din connection string blir då "Server=mysql5.kontrollpanelen.se;Database=xxxx;Uid=xxxx;Pwd=xxxx;", och i codebehinden borde du kunna göra nåt i stil med:
Imports MySql.Data.MySqlClient
Dim myConnection As MySqlConnection = New MySqlConnection()
myConnection.ConnectionString = myConnectionString
myConnection.Open()
Dim cmd As MySqlCommand = new MySqlCommand("SELECT * FROM User;", myConnection)
Dim myReader As MySqlDataReader = cmd.ExecuteReader()
myConnection.Close()