Jag har ett blob fält med information som jag vill kunna göra en LIKE sökning i (alltså med wildcard). Det fungerar utmärkt så länge alla ord i fältet är separerade med blanksteg, men med en gång det är andra tecken med som komma eller slash (osv) så går det inte att söka. du menar att du inte kan söka efter / " 'snedsteg single quote Hej, tack för svaret. När det gäller php så vet jag det där. :) Det var som sjutton, jag har inte sysslat med blobs än för KAn du inte använda REGEXP? Hittade något om det på mysql server. Tack så jätte mkt för tipsen. :) Problem med LIKE sökning. :(
Är det någon som vet ett sätt att komma runt det?Sv: Problem med LIKE sökning. :(
och double quote typ
nja jag vet inte riktigt exakt hur du menade men
om du sitter o kodar i PHP kan du ju kolla upp funktionerna
addslashes();
och
htmlentities();
kolla runt i manualen som finns o ladda ner på php.nets sida
eller kolla runt på lite andra sidor.
det som antagligen är smartast är
att spara ner dina citat-tecken etc som html koder som du text får genom
att köra texten igenom htmlentities en gång innan det sparas i databasen, sen kör du samma grej på texten i sökfältet..
lycka till /Per Jennerström
ps: hoppas det var php du undra över ;)Sv: Problem med LIKE sökning. :(
Jag kan förklara mig lite bättre.
Jag har en databas med varchar och blob fält där folks ka kunna söka efter vissa ord i dessa fälten. Jag använder select * from tabell where blablabla like blablabla.
För att söka efter ett specifikt ord använder dom då %. Tex om dom skriver mc% så letar "programmet" i varchar eller blob fälten efter fält som börjar på mc. Detta fungerar utmärkt i varchar fält oavsett vad det är för tecken mellan orden. Tex så får man fram fält som det står "mc, bil, cykel" i om det är i ett varchar fält. Men om man söker i ett blob fält så får man bara fram resultat ifall mc står ensamt i fältet eller om det inte är några tecken mellan orden. Alltså, ett fält som det står "mc bil cykel" i får man fram, man får även fram fält som det bara står "mc" i men man får inte fram fält som har komman osv i sig alltså tex "mc, bil, cykel".
:) Det är säkert något jättedumt men jag kommer inte på vad det beror på.Sv: Problem med LIKE sökning. :(
jag har inte haft använding för dom. ska kolla nån dag
om jag hittar nån lösning annars så ber jag om ursäkt för
jag kan nog inte lösa det där just nu, låter som du säger.
är antagligen något enkelt problem.. iaf om du har tur =)
//PerSv: Problem med LIKE sökning. :(
Sv: Problem med LIKE sökning. :(
Jag har kommit på vad det var för fel och det var jätte dumt som jag antog. ;) TYvärr så hade glömt bort att blob fält är case sensitive (i brist på lämpligt kort svensk uttryck) och slumpen hade gjort så att alla fält med skiljetecken mellan orden råkade ha stor begynnelse bokstav medans exakt samma ord utan skiljetecken mellan orden hade liten begynnelse bokstav (detta i en databas med 14.000 rader där minst 3000 är inlagda av besökare på webbsidan.) och jag testade bara att söka på ord med liten begynnelse bokstav eftersom jag ville se om man fick fram ord som var mitt i blobben så att säga. :)
Nu fungerar det i alla fall strålande.