Hej, Jag antar väl att du nu löst problemet, Det skall tydligen finnas en parameter i din ODBC-sträng som du använder dig av som heter Option=.... Hej Folke. Löste det med en connection string:Problem med åäö
Jag har precis bytt från en Access databas till mySql. Allting fungerar fint med mySql förutom att jag inte läsa ÅÄÖ Det blir bara tomt i textfältet där det skulle ha stått. tex
knummer isället för könummer.
Vad kan detta bero på ???
Någon som vet !!!
MVh
RobinSv: Problem med åäö
men iallafall: vilken MySQL-version har du
samt vilket OS och med vilka "nationella inställningar",
t. ex amerikansk eller svensk version.
Bästa Hälsningar
Folke LarssonSv: Problem med åäö
Har sett folk som har löst konstigare problem genom att lägga till/ta bort/ändra på den.
Nu vet jag inte om det hjälper dig, eftersom jag inte kan MySQL, men som sagt det har gjort under förr.
- MSv: Problem med åäö
Jag vet inte om du svarade på mitt eller det andra inlägget men mina inställningar är -
Windows 2000 Eng med Regional settings: Svenska m.m.
mysql 3.23.53-max-nt
JDBC Connector/J 2.0.14
Har bl.a följande inställningar i my.ini
language=C:/mysql/share/swedish
default-character-set=swe7
Jag har kommit en bit på vägen, allt ser bra ut i min Javaklient och när jag använder
verktyget SQLyog för att administrera MySQL så funkar allt bra även där. Det enda störande är att det fortfarande finns ersättningstecken för åäö i tabellerna om jag går in via kommandotolken (dos promten) och kör kommandon via mysql>. Kanske ska det vara så, att inte åäö ska/kan visas korrekt i kommandotolken. Hur som helst så fungerar min app. men det är irreterande att inte veta.
/BjörneSv: Problem med åäö
useUnicode=true&characterEncoding=iso-8859-1
mvh
Robin