Jag har försökt svara på inlägget ett par gånger, men dom verkar ha kommit bort eller försvunnit i den där cyberrymden . I comboboxen fanns texten 'inte tillgänglig'. Kanske är det nåt fel eller så är tekniken för avancerad för mig. Iallafall gör jag ett nytt inlägg istället. Mer om å,ä,ö
Eftersom jag inte vet plattformar och vilka program som används är det svårt, åtminstone för mig, att få grepp om problemen. MySQL är installerad med Latin-1 som standard. Det finns dock möklighet att kompilera den med annan språkuppsättning och sökvägar till konfigureringsfiler. Kolla upp det, annars går den att öppna med olika character-sets. Dom ursprungliga binärversionerna borde dock alla vara med Latin-1.
Större problem kan det vara om klient-programmen inte klarar Latin-1. Databasen informerar klient-programmet om vilka charset den stöder.
Vad gäller SQL-skalet mysql kanske det baseras på OS ursprungliga character-set eller kommandotolken. Det är väl egentligen ASCII-baserat. Prova på att omdirigera en fil med en SQL-sats och se vad som händer istället för att anända kommandotolken, ex: C:\mysql < mittSQLScript.sql.
Det går också att starta upp mysql-skalet med olika alternativ t.ex.
-character-sets-dir=aktuellt dir för sökvägen
-default-character-set=önskat defsult.
Bästa Hälsningar
Folke Larsson