Jag har ett problem när jag använder distinct i mitt sql anrop. Både fält3 och fält4 måste vara samma för att posterna ska "slås" ihop. Vad vill du presentera i Fält4 om du har flera olika alternativ? Låter som att du ska använda GROUP BY istället. jag vill inte presentera något ur fält4 utan bara hämta ett nummer därifrån som jag sedan ska skicka med som variabel till nästa så jag kan använda det nummret som sökindex. Så jag vill inte slå ihop dom på någotvis. Då får du nog förklara med ett exempel hur du vill ha det. Distinct kontrollerar om resultatet av både Fält3 och Fält4 tillsammans har förekommit tidigare, har det det visas de inte igen. Om du har flera poster med samma i Fält3 men olika i Fält4 kommer alla att visas. Om du vill att innehållet i Fält3 bara ska visas en gång, vad ska det då stå i Fält4-kolumnen?Problem med DISTINCT
Koden ser ut så här
<?
require("variablar.php");
$result=mysql_query("SELECT Distinct Fält3, Fält4 FROM flotana WHERE Fält1='Madrasspaket'");
echo"<table>";
while($rad=mysql_fetch_array($result)) {
echo"<tr><td bgcolor=#cdcdcd>";
echo "<a href=madrasspaket3.php?begin=$rad[Fält4]>$rad[Fält3] <br>";
echo"</tr></td>";
}
echo"</table>";
?>
Mitt problem är att jag bara vill att DISTINCT ska verka på Fält3. men som det är nu så gör den sortering efter både fält3 och fält4 vilket betyder att jag får upp fler hämtningar från databasen än vad jag vill. Är det någon som vet hur jag kan göra för att lösa detta??Sv: Problem med DISTINCT
/JohanSv: Problem med DISTINCT
Sv: Problem med DISTINCT
/Johan