Ska snart köra igång en ASP sida med en mySql databas. På sidan ska vi köra tävlingar (ladders) till olika spel (typ Vietcong, Battelfield 1942) och dessa ladders kommer att köras i 90 dagar åt gången och sen ska dom tömmas och resultaten flyttas över i en annan tabell så att alla resultat finns tillgängliga om man vill gå tillbaka och se hur tävlingarna gått tidigare. En tabell är att föredra. Detta är en dynamisk lösning. Eftersom du inte behöver modifera datastrukturen vid överföring. Det är inte bra att fylla databasen med en massa tabeller. Men risken är att tabellen blir ganska stor. Kan detta påverka negativt vad gäller prestanda? Antigen negativ prestanda när det gäller den aktuella tabellen eller av databasen överhuvudtaget?Vad rekomenderas? En stor tabell eller flera mindre?
Detta har jag fixat till, men min fråga är nu: Är det bättre att skapa en ny tabell för varje gammalt resultat jag flyttar över efter varje 90 dagars omgång, eller ska jag använda en enda tabell och fortsätta fylla på den?
Första alternativet innebär mindre tabeller (innehålls mässigt) men ett större antal. Andra alternativet innebär mindre antal tabeller, men istället en STOR tabell.
Så vad är att föredra? Och varför? :)
Tackar på förhand!
TotteSv: Vad rekomenderas? En stor tabell eller flera mindre?
Med index filtrererar du snabbt fram det du vill se. Sv: Vad rekomenderas? En stor tabell eller flera mindre?
Totte