ja.. som rubriken lyder så underar jag hur man gör för att bara dom 15 senaste posterna ska sparas id atabasen.. när nästa kommer ska den senaste försvinna Jag kan inte låta bli att undra varför du vill göra det. Är det inte bättre att gå in kanske en gång i veckan och ta bort gamla poster? en gång om dan isåfall men det är så att jag vill hålla tabellen så liten som möjligt efersom det skrivs 1000-3000 poster om dan i den Varför vill du bara spara de 15 senaste? Varför använder du i så fall överhuvudtaget en Kör en deletfråga när man infogar poster som tar bort posterna. Eftersom det är ju bara när man infogat en post antalte kan överstiga 15. Spara bara 15 senaste posterna
Sv: Spara bara 15 senaste posterna
databaslösning???
Du får lägga in en trigger. Vid varje insert ska den kontrollera antalet poster i tabellen.
Om antalet poster > 15 ska den ta bort den/de med det minsta timestampet. Fram tills
antalet poster är <=15
/EmmaSv: Spara bara 15 senaste posterna
Alternativt hämta 16 poster från databasen. Efter att du loopat ut 15 kollar du om det fortfarande finns poster. Iså falla anropar du en deletsats. Då slipper du göra en separat kontroll. Eller så kör du delete frågan.