Hejsan! Så här någonting kanske, Tack så mycket!! Det fungerade väldigt bra, snittet sjönk från 5000ms till 600ms.Räkna ut hur många som grupperats
Jag undrar om det på något sätt går att räkna ut hur många poster som grupperats ihop i en Group By-fråga. För att förtydliga lite ska jag berätta lite mer, det kanske finns bättre sätt att lösa det på.
Det gäller ett forum som jag har. På summeringssidan (liknar pellesofts forum) skriver jag ut de senaste trådarna. Problemet jag har är att skriva ut hur många svar varje inlägg har. Som jag har det nu körs en sql för varje inlägg på summeringssidan, men det slöar ner sidan något fruktansvärt (det tar 3 sekunder att ladda och det är betydligt färre inlägg än detta forumet). Jag vet att det går att lösa genom att skapa en till kolumn i databasen där man skriver antalet svar inlägget har, men jag undrar om det går att lösa på något smidigare sätt med en enkel SQL för hela summeringssidan?
Tacksam för svar.
/DaPeSv: Räkna ut hur många som grupperats
SELECT *, count(id) AS counts FROM forum GROUP BY id ORDER BY dateTime;
Loopa sedan igenom RS och ange counts:en för varje fråge id (sorterade efter datum).
En liten brask lapp gällande forum kan vara att inte räkna antal dubblet läsningar från samma användare i en samma asp session.. ej fallet i detta forum tydligen...
/JohanSv: Räkna ut hur många som grupperats
>En liten brask lapp gällande forum kan vara att inte räkna antal dubblet läsningar från samma användare i en samma asp session.. ej fallet i detta forum tydligen...
Nu är jag rädd att du får förklara dig lite mer, vad menar du med "räkna antal dubblet läsningar..."? Jag är självklart tacksam för alla tips jag kan få.
/DaPe