Kan man i VB kompilera en DLL så att program som Visual Fortran och liknande ej objectorienterade språk kan använda funktioner från den? Ett sätt är ju att låta dina publika metoder i VB-komponenten hämta och lämna data i form av xml-filer. Det blir inte speciellt snabbt dock. Ok! Det vet jag inte, du får titta i dokumentationen för VS.Net. Annars kan du ju bygga din dll i något annat språk som t ex Delphi, då kan du bygga en traditionell dll som kan accessas från icke-COM objekt. >Hur är det med VB.Net kan man där kompilera en DLL som bara innehåller funktionalitet utan behov av class object, som man kan i nuvarande C++ ? <>Ett sätt är ju att låta dina publika metoder i VB-komponenten hämta och lämna data i form av xml-filer. Det blir inte speciellt snabbt dock. <> Okey synd att man inte kan det i VB.Net men tack i alla fall för ett rakt besked. Det uppskattas. Hur är det med C#? Går det där? >Hur är det med C#? Går det där?Bara functioner i DLL
Om man kan hur skall man då gå tillväga?
\Leif PSv: Bara functioner i DLL
Eftersom en dll gjord med VB är ett COM-objekt måste en annan komponent som skall accessa publika metoder i din VB-dll också prata COM. Och om du då vill använda dig av vanliga sätt att skicka data som t ex att låta en funktion returnera ett recordset eller en sträng kan du inte göra det om inte anropande komponent är ett COM-objekt.Sv: Bara functioner i DLL
Då måste jag hitta en annan lösning.
Hur är det med VB.Net kan man där kompilera en DLL som bara innehåller funktionalitet utan behov av class object, som man kan i nuvarande C++ ?
\Leif PSv: Bara functioner i DLL
Sv: Bara functioner i DLL
Nej, det kan man inte.
MSSv: Bara functioner i DLL
Hur menar du? Då det inte är speciellt tidskritiskt så undrar jag hur man skulle kunna skicka några argument samt returnera ett resultat i form av en sträng med hjälp av xml.
Tacksam för alla ideer.Sv: Bara functioner i DLL
Leif PSv: Bara functioner i DLL
Nej, inte med C# heller. VC++ är det enda verktyget i VS som klarar det.
MS