Hej. Du skapar en ocx, dvs. en activex kontroll som t.ex. delphi, vb samt lite annat stöder. I ditt vb projekt lägger du till en usercontrol (eller vad de hette, kommer inte ihåg) och lägger dit de saker du behöver. Sedan kompilerar du projektet och kör regsvr32 på filen. Sedan kan den användas i t.ex. delphi utan problem. du missade en grej , för att det ska funka så måste vbruntime finnas på burken där det ska användas.. Okej... testade att bygga min ocx igår och laddade ned Delphi trial fär att testa men lyckades inte riktigt att kära igång det hela, färhoppningsvis finns det völ andra som kan anvönda sig av denna nör jag völ fått den klar... Hm... hade du kört regsvr32 först då? Jag kärde regsvr32. du behöver inte göra activex.ocx, utan du kan även göra activex.dll (inprocces) eller activex.exe (out of process).Använda VB komponenter i andra språk...
Har ställts inför en uppgift som jag har svårt att lösa på egen hand.
Skulle behöva skapa en dll eller möjligtvis ocx komponent som innehåller textrutor, knappar m.fl. visuella komponenter som sedan kan användas i och kommunicera med en applikation skriven i delphi.
Frågan lyder då först och främst, är det praktiskt möjligt att skapa en sådan komponent och var börjar jag söka efter bra information om det.
Tar tacksamt emot alla tips...
MVH
MattiasSv: Använda VB komponenter i andra språk...
Sv: Använda VB komponenter i andra språk...
//RogerSv: Använda VB komponenter i andra språk...
Måste man gära ngt speciellt med OCXen fär att få upp den i listan äver komponenter i Delphi, provade att importera och instalera komponent men får inte så att jag kan rita ut komponenten...
Roggan: Hm... Det borde väl vara självklart? ;) Det är ju trots allt vb fortfarande... :)Sv: Använda VB komponenter i andra språk...
Och det köndes färst som att alting gick bra i Delphi jag fick välja flik som kompo. skulle finnas på men den dyker aldrig upp dör utan jag får upp en texteditor med en massa delphikod som jag tyvörr inte färstår så mkt av...
Om det ör ngn hör som vet hur man gär och har delphi installerat och ör sugen på att testa om moin OCX går att anvönda så sög görna till hör eller maila mig. Ör igentligen enbart intreserad av om det funkar eftersom ocx'en skall skickas vidare till en delphiutvecklare....
sedan kör du regsvr32 dinkomponent.dll
efter det kan du skapa objekt av klassen i delphi, eller vilket språk som helst (nästan).
Programspråk, som tex SAS kräver den äldre typen av dller, dvs de som inte är klassorienterade utan bara innehåller "verktyg" (metoder).
Ett tips som kan vara av värde: Se mitt inlägg om activex.dll och formulär!! Det är inte bara att visa formulär hur som helst, pga buggar i MS.
Axel