Hej. Hej! Utmärkt ! Hej! Nja, ditt tips var inte så tokigt. Det fungerarde bra. Men....VB & Access ActiveX fält
Har ett litet problem som jag inte lyckats lösa ännu. Jag har en Access Dba innehållande en tabell med ett fält 'Picture'. Detta fält är av typen dbLongInt (ActiveX). Nu vill jag, via vb kod, lagra en bild från en .jpg fil i detta fält så att CrystalReports kan skriva ut bilden. Bilden visas i applikationen i en 'PictureBox'. Detta funkar OK men jag har inte en aning om hur jag skriver bildinformationen till databasen. Övriga fält i tabellen klara jag av att både läsa och skriva.
Någon som har en bra tanke ???
/HolgerSv: VB & Access ActiveX fält
Det finns redan artiklar och tips angående detta titta lite på följande exempel.
http://www.pellesoft.se/communicate/tips/tips.aspx?tid=402
MVH
Pontus A.Sv: VB & Access ActiveX fält
Tack Pontus. Nu skrivs 'många binära data' till rätt fält. Återstår nu bara ett litet bekymmer:
CrystalReports känner inte igen innehållet i fältet som ActiveX data och därmed skrivs inte bilden ut. Har kollat att fältet i Crystal är definierat som BLOB-data.
MVH
HolgerSv: VB & Access ActiveX fält
Jag kan ha förhastat mig i mitt föra svar, men så vitt jag vet så kan man inte spara bilder (eller andra filer) i något annat fält än BLOB. Dom flesta som jag har pratat med och läst om har löst det genom att bara spara adressen eller genvägen till bilden i databasen. Men det kanske inte är en bra lösning för just ditt program.
Kan man inte konvertera dbLongInt så det passar in i databasen? (bara en ren spekulation)
MVH
Pontus A.Sv: VB & Access ActiveX fält
Om man använder Access så att säga direkt. Kan man 'infoga ActiveX objekt' direkt i fältet. Om man lägger in bildfilen på detta sätt, kan CrystalReports läsa detta och skriva ut bilden. Problemet ligger i att göra samma operation via VB-kod. Men som sagt, det är inte helt säkert att det låter sig göras.
Att bara spara adressen till bildfilen i ett Access fält vore mycket bättre men tyvärr har jag inte lyckats att vid körningen av programmet få Crystal att förstå vilken bildfil som skall laddas och skrivas ut. Kan hända är problemet snarare Crystal än Access. Man måste ju prova flera vägar....
Men du skall ha tack så länge i vilket fall som helst. Jag lärde mig något :-)
/Holger