Hej, Du kan ha referenser till det. Utan det är hur du skapar objektet som är det viktiga. Du ska inte använda New utan CreateObject. Då ska det fungera.Events från DCOM -object
försöker mig på lite DCOM och har problem med att få över ett event från servern till klienten.
Dim MittObject as Object
set MittObject = CreateObject("App.Klass")
Detta ger mig inte något event vilket iofs var väntat eftersom MittObject inte är dimmat med WithEvents. Skall jag dimma MittObject som Object eller skall jag ha en referens till det i Projekt...Referenser (men då tappar jag väl DCOM-funktionaliteten) för att kunna dimma det med WithEvents? Jag har bara varit inne i dcomcnfg för att konfigurera mina DCOM-knytningar i både servern och klienten.
Jag kör VB6. Servern är NT4 workstation och klienten Win2000 Pro.
Övriga metoder i min klass fungerar bra.
Har någon något tips?
mvhSv: Events från DCOM -object
Option Explicit
Dim WithEvents mMyObject as MyProcect.MyClass
Private Sub mMyObject_MyEvent()
Msgbox "MyEvent"
End Sub
Private Sub Form_Load()
Set mMyObject = CreateObject("MyProcect.MyClass", "MyServer")
End Sub
Private Sub Form_UnLoad()
Set mMyObject = Nothing
End Sub
Har för mig att om du utelämnar server argumentet på klienten så använder den inställningarna på för classen i clientens DCOM inställningar där man kan ange på vilken server instanser av klassen skall skapas... ÄR dock inte säker. Det är ju heller ingen bar idé att hårdkoda säkväg. Lagrar det ju lämpligen i registret med savesetting() och hämtar det sedan med getsetting().