Jag håller på att skriva en Html-editor, vissa av er har plågsamt fått erfara det när jag har frågat mina konstiga frågor. Det krävs bara ett litet uns paranoia eller säkerthettänkande för att man definitivt INTE ALLS ska ladda ner en osignerad ActiveX från en site som din. GLÖM DET! *skrattar* Hej Det ska eller snarare kan det inte men om det gör det kan man spåra VEM som har spridit koden (den som står bakom certet) och stämma skiten ur honom/henne. Hur funkar det där med cert? *nyfiken* om man skulle publicera saker på nätet så kanske det är en ide.. var skaffar man det och hur? Det finns många olika typer av certifikat, för websiter, för mail och för applikationer. jag hittade en svensk site.. Glöm båda två!!!! Ingen bra idé.Hjälp mig testa min ActiveX!
Nu börjar den likna något som nästan kan kallas körbart, så jag behöver hjälp att hitta en massa buggar (det finns, jag lovar).
Här finns komponenten:
http://demo.sajtus.nu/davidtest/komponent/textruta.htm
Tyvärr har jag inte signerat den, så ni måste sänka säkerhetsinställningarna (om ni tror på att jag inte försöker paja erat system dvs) innan det går att köra...
.CAB filen är 2Mb (jag vet, jag har inte ens försökt att krympa den) så använder du modem bör du nog inte testa :)
Kända "konstigheter":
* Väljer du Verdana som typsnitt, kommer ingen <FONT> tag skapas, för det som skrivs med Verdana ska styras med StyleSheets
* Drag&Drop ska fungera, i alla fall från Word och Wordpad. Väldigt begränsad funktionalitet givetvis. Drar man något från komponenten till word, och sedan tillbaka, blir det ett litet fel (hitta det om ni kan ;)
Snälla, prova programmet, jag behöver feedback!
Mvh David Abrahamsson (david@abrahamsson.se)Sv: Hjälp mig testa min ActiveX!
I tider som Nimda, Röda Maskar (1 o 2) så är det mer pur dumhet från mottagaren av din ActiveX, än välnlighet som rederar dig feedback.
Ett par tips:
1. Skaffa ett cert och signa!!
2. Dra ner storleken på caben
3. Skicka open source! Vill du ha gratis hjälp så får du offra dig lite.
För en infektionfri dator, i evighet, amen!
/Mikael Sand
Snäll och vänlig men utan risktagandeSv: Hjälp mig testa min ActiveX!
Vi håller på att fixa ett cert.
Källkoden kan jag tyvärr inte lägga ut, eftersom jag då skulle bli strypt av mina chefer, typ. Men jag förstår din inställning, tro inget annat :)
Tack ändå :)Sv: Hjälp mig testa min ActiveX!
Hmmm i prinzip hur ska zertet förhindra att det inte är skadlig kod :)
/jonber Sv: Hjälp mig testa min ActiveX!
Så enkelt är detSv: Hjälp mig testa min ActiveX!
Sv: Hjälp mig testa min ActiveX!
Titta in på <URL:http://www.verisign.com/>. Där finns många fina guider om hur det fungerar och vad det kostar.Hittade en svensk site
http://www.e-commerce.telia.com/tec/id/
men finns det inget avsett för oss hobbyprogrammerare med ambition?Sv: Hittade en svensk site
Jag ställde en fråga här på Pellesoft för någon månad sedan och det var ineg som kunde svara på det så nu reder jag ut begreppen (lite).
Sant är att man kan köpa cert (certifikat (Kolla SvenPon :)) både via Verisign och Telia. Telia är Verisigns representant i Sverige. Numera finns det dessutom ett annat företag, lokaliserat i Sydafrika, som Verisign köpt. Dem heter Thawte och finns på dito .com-adress.
Dem tar 125 USD för ett års cert på en site. Verisign tar för (ungefär)motsvarande 449 USD. Teila tar någonting i stil med 8000kr!!!!
Meningen med detta är t ex att du kan köra med kryterad lina (det lilla gula låset) och att du kan garantera dina kunder (besökare) att denna site är den som den utger sig för att vara. Jämför med för ett antal år sedan då någon gjorde en fake-sida över Riksdagen.se och såg till att den hamnade längst upp på AltaVista. Cerifikat funkar också för komponenter och som sagts tidigare skyddar dem inte och garanterar inte att man inte bli smittad eller skadad MEN kan kan i alla fall leta upp och stämma ursprunget.
Om man vill testa att köra ett cert kan man ladda ner gratis testcert för 30 dagar på Verisign och Thawte.
/Mikael
HTTPS är kul