Jag håller på att försöka göra en slags quiz, alltså en tipsrad i en DLL som min webbserver kommer åt via ASP. Har du testat med att avregistrera alla versioner av den och sedan öppnat DLL'ns projekt i VBE. När detta är gjort så startar du DLL'n med f5 och väljer "wait for component to be created" och OK. Sedan så kör igång webservern och på så vis kan du debugga... Tack! Jag trodde inte på det du skrev, eftersom det då inte finns någon tillgänglig DLL, hur ska det då fungera? Men jag får olika felmeddelanden beroende på om jag har VBE i PLAY eller STOP-läge. :)Hur kan jag köra min ActiveX-DLL i VBE?
Det fungerar så långt att man kan se frågorna och svaren. Jag har alltså kommit en bit. Men efter varje förändring i min DLL så måste jag stänga av IIS, kompilera, starta IIS igen och trycka F5 i webbläsaren. Vad jag vill är att köra mitt program i Visual Basic via dess F5 för att lättare kunna felsöka.
Men jag vet inte hur jag då kommer åt mitt program från webbservern om det inte är kompilerat. Nu har jag en rad i ASP-sidan <code>Set tipsrad = Server.CreateObject("tipsrad.tips")</code> som ansluter, finns det nåt annat sätt?
Har jag uttryckt mig luddigt, så tipsa gärna. Projektet finns att prova på www.telder.com/dot/tips.asp
Mvh DickSv: Hur kan jag köra min ActiveX-DLL i VBE?
Sv: Hur kan jag köra min ActiveX-DLL i VBE?
När det står still får jag reda på att prog_id saknas. När jag kör får jag felmeddelandet nedan:
<code>
Server object error 'ASP 0178 : 80070005'
Server.CreateObject Access Error
/dot/tips.asp, line 9
The call to Server.CreateObject failed while checking permissions. Access is denied to this object.
</code>
Jag har prövat att ge everyone alla rättigheter till vb6.exe, men det gör inte någon skillnad.
Men tack för hjälpen! Jag har kommit mycket längre nu.
Mvh Dick
<code>
</code>
------------------
Tillägg mitt i natten
------------------
<code>
</code>
Nu är gåtan löst. Jag har efter 200 olika försök fått det att fungera genom att ändra inställningen för min tipsrad från single threaded till apartment threaded. Vips så fungerade det som det skulle. Jag har kämpat med detta så länge nu att jag inte ens blev riktigt glad, kanske beror på sömnbrist. Lämnar tangentbordet nu.
Den som vill följa utvecklingen får gärna kolla på adressen angiven ovan.