Hej du skapar dit object som nedan sedan annropar du bara som vanligt det är inte att implementera dll, jag menar utan en ActiveX komponent det enda jag sätttet jag känner till att kunna arbeta mot ocx'n är att använd Jscript(ms egna variant) vilket har inbyggt stöd för att snacka med active x comtroller .. Är inte HTML-expert, men gör man inte det med <object>-taggen? Där kan man ju dessutom sätta parametrar och så. Läs om object-taggen i MSDN Library. Sen får man väl koda mot den i vbscript (eller javascript om man vill det, men eftersom activex-komponenten ändå bara fungerar i IE kan man välja vilket man vill). jag skall leta i msdn vet inte riktigt hur... det är ju varken intranät eller internet jag testar på - det är bara file://sökväg/fil.html Hej!Implementera ocx på webbsida
Det är ju inte särskilt svårt att publicera en egenskapad ocx på en webbsida, men hur gör man för att komma åt properties och methods?
Jag har använt mig av ActiveX Interface ctrl Wizard för att skapa dessa.
tacksam för svar och gärna hänvisning till bra litteratur!
/peterbladhSv: Implementera ocx på webbsida
dim objBokadResursVecka
dim vntDatumlista
set objVisaBokadResursVecka = Server.CreateObject("ResbBokFasad.BokFasad")
vntDatumlista = objVisaBokadResursVecka.HamtaBokadVeckaVy(1, date) Sv: Implementera ocx på webbsida
Sv: Implementera ocx på webbsida
men en kommentar bara
man kan inom <object...></object> Lägga in <Param name="dsklj" value="ldkjs"> som jag mumlade om tidigare, men "av säkerhetsskäl" vill inte browsern (ie5.5) visa sidan... så jag vet inte vad resultatet blev...Sv: Implementera ocx på webbsida
hur ändrar man säkerheten för detta?
jag har även testat att lägga namn på property och värde direkt i <object> (som i det här fallet är en connectionstring - propertyn heter cnString) så här:
<OBJECT ID="UserControl1"
CLASSID="CLSID:ECB3780D-C698-11D4-936C-00104B071A30"
CODEBASE="Project1.CAB#version=1,0,0,0"
cnString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Inetpub\db1.mdb;Persist Security Info=False">
</OBJECT>
men detta ger inget resultat alls, ie ignorerar min fina cnString, visar komponenen, men utan värdet jag lagt in.
HJÄLP!Sv: Implementera ocx på webbsida
Jag fick svar i ett annat forum. Om någon är intresserad så gör man så här.
efter </object>
kör man ett client-VBScript där man helt enkelt tilldelar en property önskat värde.
tex så här
<SCRIPT LANGUAGE="VBScript>
UserControl1.cnString="bla bla bla"
</SCRIPT>
/peterbladh