Hej, Första jag skulle göra är att skriva en liten logg - så du ser hur ofta du får in datat. Är det loopar skulle jag också använda doEvents kommandot så mycket som möjligt så operativet får lite tid att lyssna ordentligt på portarna ...Skanner mot Mscomm
Jag sitter lite i klistret. Det är så att jag har satt upp en fast skanner som ska verifiera fyra stycken streckkoder. De fyra streckkoderna finns på två olika etiketter. Först läser skannern in de två streckkoderna på etikett 1, de sänds som En sträng till mscomm (STX...ETXSTX....ETX) Sedan läses etikett nummer 2 på samma sätt och jämförs sedan med varandra för verifiering.
Denna avläsning ligger i en timerloop. Problemet ligger nu i att ungefär hälften av gångerna som strängen kommer in så kommer inte allt med till min variabel instrg och först under nästa loop i timern så hamnar resten i instrg. Olika mycket kommer med olika gånger. Detta ställer till det väldigt mycket för jag vet inte vad detta beror på. Varför tilldelar inte vb min variabel instrg samtliga data från instrg=frm_main.mscomm1.input varje gång??
Ca hälften av gångerna så fungerar funktionen men det är alldeles för dåligt...
Har testat skannern mot hyperterminalen och där fungerar den klockrent varje gång.
Är det någon som har någon fundering, mycket tacksam för svar..Sv: Skanner mot Mscomm
Kolla även att du kör sp 6 på din vb6 så du är så uppdaterad som möjligt. Om nu inte mscomm klarar detta så skulle jag googla lite och se om det inte finns någon bra färdig dll ..