Hej! Testa om det går att installera på en annan likvärdig dator, skulle ju kunna vara något skumt med just denna. De andra datorerna i företaget är likvärdiga och där är det inga problem. Går i o f s att ominstallera OS:et men det känns som att skjuta mygg med kanon. Visst är det en drastiskt åtgärd, men om din tid kostar pengar för någon annan kanske det är den mest kostnadseffetiva lösningen ändå. Av erfarenhet vet jag att denna typen av problem kan ta lång tid att lösa...Cannot create activex object
Jag hjälper en kund med en gammal, enkel VB6-app. Det enda som jag gör är att installera applikationen på nya datorer då de byter. Det innebär att jag kopierar en dll och en exe, skapar en genväg och registrerar dll:en med regsvr32.exe. Källkoden är sedan länge försvunnen. Applikationen gör några slagningar mot en databas, genererar en XML-fil som sedan kan mailas.
När jag skulle installera komponenten på en vanlig XP-maskin med SP3 idag så gjorde jag som vanligt, men när jag startade appen och en slagning mot databasen gjordes fick jag direkt felmeddelandet "Cannot create activexobject". Jag har testat att avregga dll:en och regga på nytt, men utan framgång. Jag laddade ned vb6 runtime och installerade det, men det hjälpte inte. Jag är admin på maskinen. På andra datorer hos samma kund fungerar det bra likaså på mina datorer. Jag laddade ned Dependency Walker för att kunna se om det var någon referens som saknades men så verkar inte vara fallet.
Finns det något sätt att gå vidare med felsökning? Eller ska jag ge upp?Sv: Cannot create activex object
/JohanSv:Cannot create activex object
Sv: Cannot create activex object
/Johan