Utvecklar en DLL för att hämta data fr SQL server och returnera en HTML-sträng till anropande ASP-sida. Kanske en dum fråga, och risk att jag missuppfattat detta. Grejen är att dll:en ligger i MTS och alltså även cachad. Det du får göra är att stoppa din IIS och sedan avinstallera den. Lägga in din nya dll och sedan starta IIS:en igen. Hej Pelle, Problemet är att det kan ligga flera instanser av ett objekt i samma dllhost (eller mtx i nt4). Så om man går den hårda vägen och dödar processen ryker alla instanser. Jo det finns api:er - har själv byggt en sådan applikation som med automatik tar ner, avreggar, reggar ny och tar upp den i MTS. om du har utvecklingsmiljön på samma maskin som webservern så behöver du inte kompilera din dll för att köra den. Vilket betyder att du slipper stänga ner IIS hela tiden, samt att du får möjligheten att köra debugging. Om dllen ligger i mts behöver man inte stoppa iis, men man måste stänka av paketet i MTS. Ett alternativ för att kunna kompilera är att inte 'köra' på den dll som kompileras utan köra på en kopia.Hur avlivar man en DLL-instans?
ASP-sidan instansierar komponenten via CreateObject, se'n tycks den leva ett eget liv som gör att det inte går att kompilera en ny version av DLLen.
Använder W98+PWS.
Finns det något sätt att få systemet att göra shutdown på komponenten??
Via API-anrop i en annan DLL som tar emot ett komponentnamn ???
Undrar Ingvar..Sv: Hur avlivar man en DLL-instans?
Du kan alltså inte kompilera om dll:en?
Har du testat att stänga PWS:en medan du kompilerar om? Eller sätta den i pausläge, om det nu går.
Tror bestämt att du måste göra det för att kunna kompilera om.
/MagnusSv: Hur avlivar man en DLL-instans?
/PelleSv: Hur avlivar man en DLL-instans?
Jo, jag vet att den är cashad men vill ta bort den utan att stoppa övriga program. Tycker att det måste gå att "ladda ur" en DLL eller...
mvh/ingvarSv: Hur avlivar man en DLL-instans?
Men om det är ok borde det finnas api för att ta ner en process. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vilka :(
/MartinSv: Hur avlivar man en DLL-instans?
Dock kvarstår ditt problem. IIS:en eller PWS:en måste ner, så enkelt är det, vilket iofs också går att göra med API.
Jag kommer släppa den programkoden senare.
/PelleSv: Hur avlivar man en DLL-instans?
Tryck bara på play-knappen och säg åt komponenten att vänta med att skapas tills den anropas. Sätt en breakpoint någonstans i din kod. Starta din websida och vips så är du inne i VisualStudio och debuggar.
Det kräver dock att du kör websidan med samma användare som du är inloggad på maskinen med. Alltså inte IUSR_DittDatorNamn.
Absoulut ett måste om man skall bygga lite mer avancerade komponenter.
- MagnusSv: Hur avlivar man en DLL-instans?
/johan/