Hejsan Ett tips är att kolla din grid-komponent med dependency walker (finns att ladda ner gratis från internet). Där kan du se vilka komponenter som behövs för att allt ska fungera. Är dock tveksam till att det är komponentfel. Om komponenten saknar länkade filer så brukar det smälla ganska rejält. Låter mer som en bugg. Men om det är en bugg.. Varför funkar programmet då på en dator med VB installerad?? finns det inte en msdbgrd.ocx oxo, tror att den måste med förutom adodtc controlen... Jo men komponenten borde ju inte visa sig om OCX inte är registrerad... Jag har haft problem att får DbGrid att visa rätt resultat efter uppdatering av tabell, jag får en eftersläpning med 1 inmatning, bara på burkar där jag har installerat. På min burk i designläge fungerar det fint, fick tips om DoEvent men det hjälper inte. Jag tror att det är DbGrid i sig som är undermålig i sin uppdatering. Får du någon data överhuvudtaget i din grid?? Hejsan Per-ArneInstallationsproblem
Jag har ett projekt som använder sig av en DBgrid för att visa data ur en SQL databas.
När jag kör det på min dator så fungerar det men när jag packar och installerar det på en dator som saknar VB blir det problem.
Jag har kopplat en adodc till denna grid och ändrar dennas recordsource varje gång användaren dubelklickar på ett tabellnamn.
Det som inte verkar fungera är uppdateringen av datat i Griden.( Det visas INGENTING)
Jag antar att det har något med DBgrid-komponenten att göra men vet inte vad det är för fil jag INTE packat med i installationsprogrammet..
Är det någon som känner till detta problem ??
NettanSv: Installationsproblem
Lycka till!
mvh
MagnusSv: Installationsproblem
Sv: Installationsproblem
Sv: Installationsproblem
Jag har testat med "walker"-programmet. Inkluderat alla dller som den säger ska finnas med samt packat om programmet igen.. Fortfarande samma problem.
Installationen går bra och programmet kör igång. Det är bara det att gridden inte fylls med data från databasen
NettanSv: Installationsproblem
/MattiasSv: Installationsproblem
Om inte kolla sökvögarna till databasen..Sv: Installationsproblem
Det var ett tag sedan jag löste problemet. Kommer inte ihåg riktigt vad det var för fel men har för mig att det hade att göra med att DBgridens "rebind" inte fungerade korrekt. Jag uppdaterade ADODC, rensade DBgriden och satte därefter DBgridens Datasource till ADODC. Då funkade det.
Nettan