Jag har gjort en knapp som jag är ganska nöjd med. Förutom två små problem. 1) 1. Det funkar bra men det är fortfarande en sak som inte riktigt stämmer. För om man tex har en vanlig Command Button och sedan håller in Vänstra musknappen när man klicka på den. Om man nu skulle ångra sig så kan man ju dra ut musen utan för knappen och släppa. Då utförs inte Click proceduren men här i det fall som du skrev så utför den proceduren. <code>Hjälp med Click event till min custom knapp och Caption Property
1. jag har skrivit detta till Click eventen till min knapp:
[kod]
Private Sub imgNorm_Click()
RaiseEvent Click
End Sub
[/kod]
Detta gör så att jag kan utför Click eventen men mitt problem här är att den reagerar på alla mus knapparna. Jag vill att den bara skall reagera på min vänstra musknapp och inte den högra. Hur fixar jag det?
2. Jag har ett litet problem när jag gör min Caption Property. Detta är min kod:
[kod]
Public Property Get Caption() As Variant
Caption = mCaption
End Property
Public Property Let Caption(ByVal NewCaption As Variant)
mCaption = NewCaption
lblCaption.Caption = mCaption
End Property
[/kod]
Jag har gjort denna till en OCX-Fil och lagt till den till mitt formulär. Jag ändrar Caption optionen på min Knapp till "Test" (utan "") och sedan kör jag igång mitt formulär. Mitt problem här är att Captionen inte visas utan captionen som visas är den jag använde när jag gjorde kontrollen. Den visar inte den nya jag skriver in visa Caption propertyn. Hur fixar jag detta?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
P.S. Programmerar i VB6 D.S.Sv: Hjälp med Click event till min custom knapp och Caption Property
<code>
Private Sub imgNorm_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If Button = vbLeftButton Then
RaiseEvent Click
End If
End Sub
</code>
2)
<code>
Private mCaption As String
Public Property Get Caption() As String
Caption = mCaption
End Property
Public Property Let Caption(ByVal NewCaption As String)
mCaption = NewCaption
lblCaption.Caption = NewCaption
End Property
</code>
Fungerar det här?Sv: Hjälp med Click event till min custom knapp och Caption Property
2. Både ja och nä. Jag glömde PropertyBag (Read Och Write PropertyBag)
Vet ni hur man fixar det jag skrev är i nummer 1?Sv: Hjälp med Click event till min custom knapp och Caption Property
Private Sub Image1_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If Button = vbLeftButton Then
'Y = Y * Screen.TwipsPerPixelY
'X = X * Screen.TwipsPerPixelX
If X >= 0 And X <= Image1.Width And Y >= 0 And Y <= Image1.Height Then
MsgBox ""
End If
End If
End Sub
</code>