Hej, Man skall inte ha många Formulär i sina projek,det är bättre om du har ett tänk inte på storleken. det har ringa betydelse. >dumt förslag tycker jag. själv skulle jag bli irriterad om allt låg på samma formulär hela tiden i programmet. Det är nog ingen större skillnad i prestanda... En frame är ju också ett fönster så... Storleken på ditt program kommer inte att ändras särkilt mycket om du använder 1 eller 10 formulär. Använder du inga fomulär så kan du nog komma ner till 20-30 kb beroende på delphi version(D1 under 10 kb). Filstorlek (exe)
Jag sitter och pular lite med Delphi, då jag funderar på att använda det inför ett kommande projekt. Anyway, det räcker med ett fåtal formulär för att filstorleken på min kompilerade fil ska bli GIGANTISK (4-5 tomma formulär => kanske 6-700 kB).
Finns det några sätt att komma förbi detta? Jag använder Delphi 6, och ja jag vet att jag kan använda UPX och andra exe-packare, men ändå!
Tacksam för hjälp,
HenrikSv: Filstorlek (exe)
Formulär och sedan lägger det andra som behövs i Frame :s som görs
Visible False och True efter behov. Tycker jag !Sv: Filstorlek (exe)
>Man skall inte ha många Formulär i sina projek,det är bättre om du har ett
Formulär och sedan lägger det andra som behövs i Frame :s som görs
Visible False och True efter behov. Tycker jag !
dumt förslag tycker jag. själv skulle jag bli irriterad om allt låg på samma formulär hela tiden i programmet.Sv: Filstorlek (exe)
Dumt och dumt , jag tänker på effektivitet, det är vansinne att att ha många Formulär.
Sen kan man säga att 700 kb är lite och effektivt.Sv: Filstorlek (exe)
Sv: Filstorlek (exe)
Testa att skriv ett console program.
program test;
{$APPTYPE CONSOLE}
uses
SysUtils;
begin
{ TODO -oUser -cConsole Main : Insert code here }
end.
Som du ser så finns det inte mycket under uses och det är detta som gör programet litet. Använder du tex klassen TForm så används stora delar av delphis klassbibliotek vilket gör programmet större. Men när du väl använt en klass kommer inte strleken öka nämnvärt. Du kommer att märka att ditt program kommer att ligga runt 700 kb oavsett hur många knappar, editrutor, formulär du lägger till. Detta är normalt och gäller alla språk och utvecklingsverktyg. Du kan skriva små delphi program med fönster men då får du använda windows api.
Det finns klassbibliotek för delphi som är optimerade för att skapa små program.
Key Objects Library:
http://xcl.cjb.net/
ACL library:
http://www.apress.ru/pages/bokovikov/delphi/index.html