Hej, jag har gjort ett litet program där jag efter att skapat ny mapp nya tabeller/database i denna, även skapar ett nytt alias. Om du vill prova att uppdatera BDE så finns det relevanta länkar på denna sida: Uttryckte mig lite illa, inehållet med aliasen ville jag uppdatera. Har uppdaterat själva BDE´n utan att det hjälpt. Förstår inte varför man skall använda Alias överhuvudtaget.Det "knäppaste" jag Följande kanske fungerar. Ok kan vara något jag missat. Men ! vad händer med detta Alias när han Min idé är att levera ett program utan alias men med BDE'n, när jag sedan skapar de olika tabelerna via knappar i mitt program skall även de alias som jag behöver skapas. >Min idé är att levera ett program utan alias ... Tack för hjälpen.Uppdatera BDE´n
Problemmet är att när jag väljer detta nya alias kommer en varningstext att detta nya alias inte finns, men stänger jag programmet och startar det på nytt finnes aliaset. På något sått behöver BDE´n eller programmet jag kör uppdateras, är det någon som vet.
Många rekomendderar att man skall välja Interbase men jag har inte kommit igång med detta så jag är även glad för om någon har exempel på sidor med lite enkla databas exempel som man kan använda.
BGMSv: Uppdatera BDE´n
http://info.borland.com/devsupport/bde/bdeupdate.htmlSv: Uppdatera BDE´n
har råkat ut för inom DataBasprogrammering.Skippa Alias och kör raka sökvägar.
Så här gör jag principiellt.Se till att strängen Path innehåller rätt sökväg
<code>
procedure TForm1.FormActivate(Sender: TObject);
Var
Path : String ;
begin
Path := ExtractFilePath(Application.ExeName);
Table1.DatabaseName := Path ;
Table1.Active := True ;
Query1.DataBaseName := Path ;
Query1.Active := True ;
end;
</code>Sv: Uppdatera BDE´n
"Creating a Database in Code"
http://www.cesis.lv/learn/delphi/ch18.htm#Heading3Sv: Uppdatera BDE´n
levererar sin .exe och databasen till en kund/annan dator ?
Jag fick det aldrig att funka när jag hårdkodade Alias.Kör alltid typ Vb:s App.Path.Sv: Uppdatera BDE´n
Exemplet gör väl detta, skapar alias och tabeller med hjälp av kod.
>Ok kan vara något jag missat.
Som BGM skriver man skapar Alias och tabeller i programmet.
>Jag fick det aldrig att funka när jag hårdkodade Alias...
Man måste se till så att tex installations programmet lägger in alias med korrekta sökvägar. Men visst man kan skippa Alias och köra med direkta sökvägar.Sv: Uppdatera BDE´n
Vad lite som kan göra så mycket: "Session.SaveConfigFile;" det var allt jag saknade.
BGM