Hej <b>Men jag skulle kunna "rensa" TImage så den inte visar någon bild Tack för att Ni börjat skriva här igen.Mitt Delphi intresse har fått en ny kick. ListBox1.Items.Move(ListBox1.ItemIndex, 0); Trodde precis som du att det skulle vara en baggis att återställa Timage, men hur jag än försökte lyckades jag inte ändå fanns det en enkel lösning. Tack för det!Image och ListBox
Jag har en TImage som vid programstart inte visar någon bild, användaren väljer sedan i en listbox vilken bild som skall visas. Men jag skulle kunna "rensa" TImage så den inte visar någon bild men kan inte komma på hur man gör. Sen har jag en fråga till jag vill att användare ska kunna sotera datan i listboxen, alltså flytta upp eller ner så den får ett nytt index hur gör man det ?
//DSSv: Image och ListBox
men kan inte komma på hur man gör.</b>
mmm... det var lurigt,har inte kört Delphi på ett tag trodde det var en "baggis"
men det sket sig.
Jag skulle överväga att göra en "Dummy.bmp"
Image1.Picture.LoadFromFile('sökväg Mydummy.bmp')
Dvs tillverka en blank .bmp i lämplig storlek och ladda.
Denna Image skulle kunna innehålla en text "Ingen bild laddad" eller käck "logga"
Man skulle också kunna tänka sig Image1.Free
Men då får man göra sig besvär att lägga upp en ny instans varje gång man
vill ladda in en ny Image med bild. Som sagt lurigt på ett till synes enkelt problem.
Återkommer ang ListBoxenSv:Image och ListBox
besök gärna http://www.fuzzydizzie.com/delphi.aspxSv: Image och ListBox
Raden ovan flyttar markerad ListBoxrad till överst på listan
Kolla även
ListBox1.Items.Insert(10;'Kalle')
Lägger in "Kalle" på index 10.Sv: Image och ListBox
//DS