Har funderingar på att börja lära mig lite programering men vet inte vad jag ska börja med för språk. Valen verkar stå mellan Visual Basic och Delphi, men jag vet inte vilket som passar att börja med, så därför undrar jag hur delphi är som nybörjarspråk? Håller på en del med ASP på och har förstått att VB borde ju ligga lite närmre än vad Delphi gör, men jag har en CD med Delphi 3 och ser att där är ju en introduktion till Delphi i kurser och artiklar. jag kan ju bara säga att jag PERSONLIGEN (i fall nån har lust å klaga) Delphi var mitt första språk som jag lärde mig och jag tycker defenitivt att det är ett bra nybörjarspråk. Har du Delphi är det väl bara att köra igång, förstår inte varför du tvekar. Hej >Det bästa med Delphi är att du får StandAlone exefiler direkt vid kompilering. Hej Delphi ligger närmare C# och VB.NET än Visual Basic <=6 gör. Så även om det smärtar mig så rekomenderar jag oxå Delphi.Hur är Delphi som nybörjarspråk?
En självklar fråga är antagligen vad jag vill utvecka, men jag vet faktiskt inte, det får väl komma sen :-)
Hur är det att utveckla spel med Delphi? Nu menar jag inte några extrema 3D spel, utan mer som i stil med Nintendos första Zelda.
/TotteSv: Hur är Delphi som nybörjarspråk?
tycker att VB är enklare att lära sig än Delphi.
men sedan beror det ju också på vad han har håller på med innan...Sv: Hur är Delphi som nybörjarspråk?
Det går utmärkt att göra 2D spel i det men ska du börja med 3D så blir det svårare men det går.
PS. Det är lätt att lära sig
\\MickeSv: Hur är Delphi som nybörjarspråk?
Du märker väl om det inte är nåt för dej, då kan du ju börja fundera på om du ska prova nåt annat istället.Sv: Hur är Delphi som nybörjarspråk?
Håller fullständigt med de föregående inläggen.
Rekommenderar att du lär dig Delphi ,bra nybörjarspråk
och ett riktigt OOP (Object Oriented Program).
Det bästa med Delphi är att du får StandAlone exefiler direkt
vid kompilering.Det är lätt att komma igång med sitt första prog.
Tycker
Sven och lycka till med dina studier i programmeringsvärldenSv: Hur är Delphi som nybörjarspråk?
Glöm inte att man kan tillverka "riktiga" windows-DLLer också! I VB går endast com.
/IvarSv: Hur är Delphi som nybörjarspråk?
Mycket riktigt IT det är en stor styrka.
Helsjukt att som man gör i VB när man tillverkar DLL :er
så behöver denna dll i sin tur en massa "shit" för att kunna
fungera. Vet inte hur det är med .net , men det verkar vara
ett av Ms stora bluff projekt, helt i stil med Windows Me och Vb4.
Tycker
Sven som vanligtSv: Hur är Delphi som nybörjarspråk?
/johan/