Hej Du vet väl att VB.Net är designat av samma kille som designat Delphi? >Du vet väl att VB.Net är designat av samma kille som designat Delphi? Ok, kan ha blandat ihop det, men jag har för mig Hejlsberg var inblandad i designen av VB.Net med.... Och han som designat vb.net så att man får med koden som tidigare inte kunde nås tex "properties" har fått hjärnsläpp. Om jag förstår dig rätt så klagar du på att VS.NETs designers genererar kod som bygger upp formulär och kontroller i en InitializeComponent metod. Visst kan det vara ett problem, och det tror jag Microsoft är medvetna om. Hade missat att det skulle bli så att koden ej blir tillgänglig direkt. Nu kommer man tillbaka till läget som redan finns i vb 1.0 - vb 6.0 Hurra ! I C# ser du också den designergenererade koden. >* Du kan skriva egna program som genererar formulärkod, eller varför inte skriva ett program som skapar koden för formulär i en sträng och sedan kompilera den i runtime och köra formuläret? Delphi vs Vb.net
Känner för att slänga in ett vedträ,som sätter fart på magsyran
hos vb.net nissarna. Den gode Bj är förståndig han kör Delphi
så det ryker.I ett svar till honom nyss skrev jag som avslutning detta.
"Jätte bra att du blivit Delphi freek, det kommer du att
ha jätte nytta av i framtiden,slippa Micrsofts djä..
trams med vb.net. Där dom gjort en slö,minneskrävande
kopia av det Delphi fixat de senaste 5 åren."
Det är bara att läsa Daniel Olsson :s tråd
"Är det problem fritt att fortsätta utveckla ett program som "
i Vb.net Forumet härovan så får man insikt i vad det är för "crapp"
/SvenSv: Delphi vs Vb.net
Vidare vet du väl att han anser att VB.Net är en utökning av Delphi _och_ VB?Sv: Delphi vs Vb.net
Icke, jag tror du tänker på C# och Hejlsberg. VB.NET är "designat" av samma team som "gamla" VB.
MSSv: Delphi vs Vb.net
Sv: Delphi vs Vb.net
Först så får man fram denna kod,
sedan uppmanas man att inte ändra något i den för då kan det bli problem med vidare justeringar via utvecklingsmiljön.
Varför skall man då behöva dras med att ha denna kod åtkomlig ?
Idiotiskt med möjligheter att förstöra.
Visst sjutton fatta man att det åtgår kod för att definierade funktioner skall fungera, men att ha med den tillsammans med övrig kod ?
/RolandSv: Delphi vs Vb.net
Om du följt .NET nyheterna den senaste tiden vet du att några av nyheterna i C# v2 presenterades nyligen. En av dem är det som kallas "partial types", d.v.s. förmågan att dela upp implementationen av en typ i flera källkodsfiler.
Ett av de tänkbara användningsområdena för denna finess är just att ytterligare kunna dölja designerkoden. Den skulle helt enkelt kunna läggas i en separat källkodsfil som du aldrig behöver kolla på om du inte vill.
Återstår bara att se om VB.NET får motsvarande funktionalitet i v2. Det vet vi kanske efter 11 februari nästa år.
MSSv: Delphi vs Vb.net
Fundering, är det överhuvudtaget någon ide' att spilla energi på vb.net när utvecklingen i första hand hamnar på c#
Hoppas sedan att vi får c# från Borland med flera så konkurens uppstår. Sådant skapar bra utveckling.
Delphi är ett sådant exempel.
mvh RolandSv: Delphi vs Vb.net
Jag förstår inte riktigt din ilska över den genererade koden. Den har flera fördelar tycker jag :
* Utbildningssyfte, man kan lära sig en del om hur kontroller, events m m fungerar genom att läsa den.
* Du kan skriva egna program som genererar formulärkod, eller varför inte skriva ett program som skapar koden för formulär i en sträng och sedan kompilera den i runtime och köra formuläret?
* Du kan ändra properties direkt i koden i stället för att skifta till designern och ändra i propertydialogen. För mindre ändringar tycker jag detta är överlägset.
* Jag gillar helt enkelt inte när information är dolt!
Och som MS påpekade så kan denna så småningom separeras från formulärfilen om man så önskar. Detta borde för övrigt gå redan idag om man väljer bort att använda designern, då är det ju inget som hindrar att du lägger koden på något annat ställe. Dessutom går det ju att dölja den med Regions...så jag ser faktiskt bara fördelar med detta...
/Per HultqvistSv: Delphi vs Vb.net
Bra ide', tänkte inte på detta, har gjort liknande själv för vb men då ren kod som jag klistrat in.
Ger mig på den punkten :) speciellt då man kommer att kunna hålla detta på ett separat ställe vilket minskar risken.
/Roland