Det har tillkommit en massa nya unga genier. Jag vill gärna skriva under lite på vad Sven förespråkar. Delphi är ett mycket 3-vligt språk som erbjuder mycket och är roligt att använda. En stor fördel är just detta med att det ofta räcker med att distribuera exe-filen. Det gör att man inte behöver bekymra sig om vilka ocx;er och andra systemfiler som programmet måste ha för att fungera. Jag har faktiskt helt gått över från vb till delphi på grund av att vi använder delphi i skolan. Först saknade jag många av vb:s funktioner tex kontroll-arrayer i design-time, men snart upptäckte jag att det finns adekvata motsvarigheter. Nu är det tvärt om, jag saknar många av delphis funktioner om jag programmerar vb. Borland har haft en undersökning tidigare och nu har resultatet kommit Jätte intressant läsning, Njaaaaaaaaaaaa........... Det är ju ungefär som att fråga på Suns hemsida vilka språk som folk använder. Nä, det där är nog ingen generellt användbar studie. Jag tror inte att du kan hitta en enda community som har en normalfördelad användarskala. Jag menar om du skulle ställa samma fråga på PS hur många träffar hade Java och Delphi fått? Hade VB blivit överrepresenterat? Ja det är lite frustrerande att det presenteras av Borland >där är dom inte så Det är en udersökning som Borlad gjorde för att se vad _deras_ Man behöver inte basha M$ för att konstatera att sverige är deras överlägset starkaste marknad per capita. Unga programmerare Se hit !
Det finns annat än VB. Kolla Delphi, mycket enkelt att
komma igång med om Ni kan lite om VB.
Syntaxen är nästan densamma.
Stora Stora fördelar. Delphi genererar "StandAlone" exefiler.
Ni behöver inte skicka med en massa "shit" som hos Vb Ms.
Skicka din exefil till dom du vill , klart !
Ett program i Delphi blir kanske 500 kb i Vb, kommer samma program att sluka 4 - 5 Mb.
Till sist kolla in Staffan Berg:s kanonsida <Url:http://www.fuzzydizzie.com/d_index.htm>Sv: Unga programmerare Se hit !
Jag tycker faktiskt att det är märkligt att det ändå inte är mer populärt. Några argument man har hört är att språket är "gammal och förlegat". Visst har det funnits i ett antal år, men det är ju i likhet med många andra språk också, C, Basic m fl
Vill också prisa Sven för sitt omdöme gällande min egen sajt...Sv: Unga programmerare Se hit !
Sv: Unga programmerare Se hit !
en del är riktigt roligt att läsa.
<URL:http://homepages.borland.com/davidi/bdn/2003BDNSurveyResults.html>Sv: Unga programmerare Se hit !
men väldigt färgad.
NO 1 så tvivlar jag starkt på att Delphi är större än Java.
NO 2 Visual Basic är inte ens representerat.
NO 3 C# fick 1.68%, C# är definitvt större än så.
Så den där undersökningen ger jag defintivt inte mycket för.Sv: Unga programmerare Se hit !
Tror nog att undersökningen speglar sanningen ganska nära.
Java fick 21 % Delphi 28 % C++ 22 % Basic (VB) 4 %
Förstår inte varför du tror att avarten C# skulle vara så populärt.
35 % säger att dom började med Basic (VB) kan nog stämma.Sv: Unga programmerare Se hit !
Nä, du SvenPon du får nog komma med nåt bättre för att övertyga mig. Det finns inget lättare att förvanska än statistik..
Skumt är ju att lite över 2% utvecklar för .Net plattformen men bara 0,16% använder C#? Sv: Unga programmerare Se hit !
Skulle vara intressant att få reda på hur insamlingen av svar
har tillkommit. Ett Obs detta är i USA , där är dom inte så
Ms frälsta som de Ms nissar som skriver inlägg och svar här hos Pelle.Sv: Unga programmerare Se hit !
Ms frälsta som de Ms nissar som skriver inlägg och svar här hos Pelle.
såna som du då eller? Som jag sa i den andra... du är tröttsam med din "crusade" mot microsoft....Sv: Unga programmerare Se hit !
andvändare ville ha & vad de har andvänt & deras efarenheter för att
förbättra sina produkter, natuligtvis är frågerna ställda med tanke
på att få veta vad Borland kan ändra/förbättre i sin produkter.
Så här kommet teckbrevet som länken kommer i från, på grund av att
jag svarade på denna undersökning för att man kunde vinna en Borland produkt.
------8<---------
[min andvändar info
bort tagen]
Thank you very much for taking the recent Borland Developer
Network (BDN) survey. Your feedback will help make sure that
Borland continues to provide the kinds of products, services
and support that you count on us for.
I've put an HTML preview summary report of the survey results
up on a server for you to take a look at before I post it to
BDN. You'll find the results at
http://homepages.borland.com/davidi/bdn/2003BDNSurveyResults.html
Winners (of their choice of a Borland product, taken from
those survey takers who were BDN members) will be notified by
email.
If you have any additional comments and feedback for Borland,
feel free to send me an email.
Sincerely,
David Intersimone "David I"
Vice President, Developer Relations
Chief Evangelist
Borland Software Corporation
------>8---------Sv: Unga programmerare Se hit !
Man behöver därutöver inte vara mer än normalt begåvad för att förstå att borlands undersökningsresultat inte återspeglar en normalfördelning av världens programmerare.
Man behöver bara gå till england eller tyskland för att upptäcka att delphi faktiskt är ett större spårk/verktyg än vad man upplever i sverige.
Man behöver bara gå till sig själv för att fråga sig om det är värt att hetsa upp sig över att någon vill göra reklam för ett visst språk/verktyg/metodik. Själv har jag alltid trott att pellesoft.nu var till för alla som vill lära sig programmera. Om det är så, och njutningen av god kod får stå i centrum, spelar det då någon roll vilket språk man propagerar för.
Om det ägnades lika mycket tid åt att skriva bra kod som att racka ner på Delphi , VB , Cobol whatever... så skulle vi slippa massor av spagettiprogram här i världen.
/Håkan
*passa på att njuta av ditt eget språk istället för att racka ner på andras*