Jag håller på med en rapport i Delphis rapportgenerator Quickreport och får inte bukt med att begränsa decimalerna i en QRDBTextruta. Textrutan är kopplat till ett fält i en Accessdatabas som är av flyttalstyp. Jag hittar inte någon egenskap för att ange antal decimaler, men det kanske finns någon Pellesoftare som har erfarenhet av detta och vet hur man går tillväga? Efter lite exprimenterande så löste jag det själv. Jag använde mig av en kontroll som kan hantera uttryck (QRExpr) och skrev därefter in... Propertyn Mask kanske fungerar. Propertyn Mask fungerar utmärkt. Tror jag använder mig av den istället. Jag upptäckte att när jag anger värdet '0.0' i Mask-egenskapen så formaterar den även heltal med en decimalnolla, vilket jag inte vill. Nu finns det ju fler möjligheter än '0.0'. Alltid lär man sig något nytt.Begränsa decimaler i QuickReport
Sv: Begränsa decimaler i QuickReport
<code>
int(volym) + copy(str(frac([fältnamn])),2,2)
</code>
Detta uttryck returnerar kommatecknet plus en decimal från angivet fältnamn i rapporten.Sv: Begränsa decimaler i QuickReport
Mask := '0.00';
Man borde även kunna formatera texten i eventet onprint;Sv: Begränsa decimaler i QuickReport
Sv: Begränsa decimaler i QuickReport
Som det ser ut nu så överger jag Mask och återgår till min ursprungliga funktion som lämnar heltalen intakt.Sv: Begränsa decimaler i QuickReport
T.e.x borde '#.#' fungera i ditt fall.
Du hittar nog mer i hjälpen titta på formatfloat, floating point conversion routines.Sv: Begränsa decimaler i QuickReport
'#.#' är nog det jag ska använda.
Tack Q.