DTS=Data Transformation Services. Ett av klientverktygen till SQL Server. Det kan dock användas för att flytta data till/från andra källor än SQL Server, t om textfil->textfil. Som namnet antyder kan det även transformera datan på vägen. Tack Christoffer, Du verkar ha "STEN KOLL". DTS är extremt trevligt att använda. Du kan bland annat skapa paket som kan återanvändas, så att du t ex kan schemalägga importer etc.föra data från excel-sql databas
Hejsan
sitter med uppgiften att föra över data från en del excelark till en databas.
Jag hade tänkt skapa en ODBC anslutning till excelarket. hämta det data jag önskar, mellanlagra det i någon kontrol text en Listview för att sedan loopa igenom den. Men så tänkte jag att det finn säkert någon "out there" som ha gjort detta tidigare och har ngn fiffig-enklare
lösningSv: föra data från excel-sql databas
Sv: föra data från excel-sql databas
Löste problemet genom att koppla en datakontroll till den kolumn jag ville föraa data från (i excel dokumentet) och sedan denna kod
While Not Data1.Recordset.EOF
Set rst = con.Execute("select count(*)from modeller where ordernyckel='" & CStr(Data1.Recordset.Fields(0).Value) & "'")
If rst(0) = 0 Then
con.Execute ("insert into modeller (ordernyckel) values('" & CStr(Data1.Recordset.Fields(0).Value) & "')")
End If
Data1.Recordset.MoveNext
Wend
'
Funkade oxå :0))
Jag har inget behov av någon optimerad kod efterom detta var en engångsföreteelse men jag ska ta och läsa om DTS till nästa gång
TACK igen Sv: föra data från excel-sql databas