Jag håller på med ett boknings -och kassasystem i visual basic. Problemet är att systemet kommer sedan att köras från två datorer och spara data i samma databas. Detta för att kunna hantera fler kunder, men även för att tex kunna ta ut statistik och dagskassor m.m. Blir ett närvcerk mellan två datorer. Min frågor är då... Du kan och bör ha databasen på en av datorerna och låta den andra datorn spara på Vad menar du med att mappa upp en enhet. Jag kan inget om detta: att lägga till en nätverkksenhet ex z: egentligen inte, eftersom det går utmärkt att mappa enheter till en lokal katalog. Då jag sitter och kodar så har ju jag gjort en DSN och gett den adressen till databasen. Då jag kopplar in den andra datorn så har jag ju programmet på varsinn dator. Kommer inte datorn som inte har databasen på hårdisken att få fel adress eftersom dom ropar ju på samma connection. Jag föstår inte hur jag ska kunna hitta databasen. Kan jag ha samma sök väg till databasen på programmet eller får en dator en sökväg och den andra datorn ges en annan sökväg i programmet? Inte för att vara sådan, men tror du inte du har tagit dig lite vatten över huvudet om du bygger boknings och kassasystem om du inte har grundläggande kunskaper om databaser.Databas placering
1. Var ska jag placera databasen?
2. Kommer sökvägen till databasen från ena datorn att vara annorlunda?
3. Kan jag ha databasen på en av datorerna och låta den andra datorn spara på
datorn med databas?
Jag är helt lost då det gäller detta. Så beskriv gärna utförligt eller skicka en bra länk.
Please help!
MVH/MarcusSv: Databas placering
datorn med databas. Du kan använd aen UNC sökväg(t.ex. \\Tarornamn\Utdeladenhet\Databas.mdb) eller mapa upp en enhet.Sv: Databas placering
för \\datornamn\sharenamndet blir dock lite klurigare att få samma sökväg från båda datorerna om databasen ligger på den ena...kan vara enklare med uncSv: Databas placering
UNC är dock bättre.
Allra enklast är väl att skapa en SystemDSN (i varje dator) som pekar via UNC namnet på den dator som sitter på mdb filen.Sv: Databas placering
Ursäkta om jag inte fattar något, men detta är helt nytt för mig.
I vilket fall som helst så bör (läses måste) du använda dig av transactioner när du skall spara till din databas, om du väljer en databas som hanterar det eller löser det på något annat sätt spelar mindre roll. Men jag skulle valt en databas som hanterar det, typ MS SQL Server, även MSDE stödjer transactioner och den är ju gratis men har sina begränsningar.
Så jag hade skaffat en dator som hade stått som databasserver med MS SQL Server/MSDE och sedan låtit mina program koppla upp sig mot denna databas och hämta information. Detta ställer givetviss krav på att din kod kan hantera flera bokningar mot samma sak, och hantera dessa fel som uppstår då, där av transactionerna.
Detta hade gett att alla dina klienter kommer få samma databasconnection. Nu finns det olika connections och du kan se de flesta på http://www.connectionstrings.com
- Magnus