Jag har tänkt att göra om min Access databaser till MySQL. Hur gör man på det smidigaste sättet? tack. Om du har mySQL installerat även lokalt kan du använda mySQL-front (Finns att ladda ner på <url>http://mysqlfront.sstienemann.de/</url> Notera att nerladdningen sätts igång när du gå rin på sidan). Väl inne i mySQL front finsn import-funktioner för Access-databaser.Göra om Access till MySQL
Har hört att man måste göra något med ODBC om man ska anropa MySQL från ASP-sidor. Eller hur gör man?
Jag har "fått" 1 MySQL databas från webbhotellet. Just nu har jag bara ett forum som använder databasen. Men sen när jag ska lägga in fler, tex. nyhetscript. Kan de använda samma databas?
Tacksam för svarSv: Göra om Access till MySQL
Går det att flytta över innehållet i min Access databas till MySQL databasen?Sv: Göra om Access till MySQL
Har du ej mySQL lokalt kan du skapa en fråga för varje tabell i din Accessdatabas som bygger upp en SQL kod som text. Du får själv skapa alla tabeller i mySQL för att ha nytta av detta exempel. Viss bryderi med datatyper kan du stötta på.
Ex
<code>INSERT INTO tabellName (fält1, fält2, fält3) VALUES ('värde1', värde2', 'värde2')</code>
Fråfan i Access bygger du upp genom att växla mellan strängläge och SQL läge för att skapa en "dump" <code>SQL: "INSERT INTO tabellName (fält1, fält2, fält3) VALUES ( ' " & [kolumnnamn_för_värde_1] & " ' , ' " & [kolumnnamn_för_värde_2] & " ' , ' " & [kolumnnamn_för_värde_1] & " ' )"</code> etc ...
Frågan i Access returnerar en kolumn med ovanstående syntax för varje rad i respektive tabell. Spara ner kolumnerna till en textfil och döp den till .sql.
Du bör nu kunna importera den i mySQL med hjälp av ev phpMyAdmin som säkert finns som tjänst hos din webbhotellsleverantör.
Slutligen, behöver du anropa ODBC för mySQL och inte Access, detta vet din leverantör mer om hur du gör.
PS: Funderat på PHP istället? Mycket enkelt ihop med mySQL DS