Hej, Använd MS Access 97 eller 2000 istället. Låter som att ge sig in i SQLite, SQL server, MySQL etc blir mer omständigt att lära sig databasen än att bygga klart din applikation. Jo, blir nog Access ändå... Hade gärna använt mysql eftersom jag har mer erfarenhet av det men det är onödigt i en sådan här pass liten applikation.Val av databas?
Jag håller på med ett enkelt produktregister i VB6 och funderar på vad jag ska ha för databas.
Det kommer inte vara så där överdriver många produkter oftast runt 500 skulle jag gissa på, men det kan hända att det överstiger 1000-2000, jag vill i allafall att det ska finnas möjlighet att ha så många produkter, även om det som sagt antagligen inte kommer bli så.
Det kommer inte användas av många samtidigt oftast endast en person, kanske två.
Så vad tycker ni jag ska välja för databas? Har funderat på ett excelark men det kasnke inte pallar? Vill ha det så litet som möjligt.
Det måste även finnas möjlighet att använda SQL, kasnk alltså inte använda någon "hemmagjord" databas.
Antar att det står mellan Access och Excel.. Vad tror ni?
(Vet att excel inte är en "riktig" databas men kan ju fungera som det också)Sv: Val av databas?
Vad du kan lära dig vore snarast att försöka bygga ett sorts datalager, varigenom du alltid kommunicerar med databasen, sköter uppkopplingar etc. När du byter databas och håller dig inom SQL familjen så byter du bara/kodar om ditt datalager. SQL frågorna bör vara detsamma och hålla sig inom standarden för SQL för att klara att anropas mot flera olika database.
RogerSv: Val av databas?