Hej.. jag har en nöt att knäcka, jag vill lägga in info i tabellen "want". Du använder smidigase checkbox. Då du har möjlighet att markera en eller flera. Kan jag lägga detta in en knapp eller ? Du lägger koden till sidan du postar formuläret...Hjälp med att lägga till i DB med hjälp av sökresultat och r
Inte så svårt säger du.. :)
Men jag vill lägga in infon ifrån sökresultat med en radio button.
Utskriften ser ut så här:
<code>
<td width="89%" bgcolor="<% =col %>"><% =rstSearch.Fields("name") %></td>
<td width="10%" bgcolor="<% =col %>">"><% =strLink %> </td>
<td width="1%" bgcolor="<% =col %>"><input type="radio" name="film_id" "value="<% =rstSearch.Fields("id") %>"> </td>
</code>
Alltså radio button får "ID" som value ifrån tabellen "film" och jag har "ID" ifrån personen som är inne ifrån session("UserID") som hämtas ur tabellen "person"
Dessa ska addas till tabellen "Want", radio button ID ska läggas i kolumnen "film_id" och session("userID") ska in i kolumnen "person_id".
Jag vill göra detta med EN knapp som heter "ADD".
Är det möjligt att välja flera om man använder "checkbox" istället för "radiobuttons".
Hur ska jag gå till väga med detta problem, nån som vet, kanske lite kodsnuttar eller bara en push i rätt riktning.
Jag måste säga att jag e rätt rudis på detta, men tycker det är skitkul. :)Sv: Hjälp med att lägga till i DB med hjälp av sökresultat o
Inserten kan du gör så här:
<code>
<%
Dim strIN
Dim strSQL
Dim Value
'Tar bort Ogiltliga värden:
For Each Value In Request.Form("film_id")
If IsNumeric(Value) Then
strIN = strIN & ", " & Value
End If
Next
If Len(strIN) > 0 Then
strSQL = "INSERT INTO Wants (UserId, MovieId)" & vbCrLf & _
"SELECT " & Session("UserId") & ", Movies.MovieId" & vbCrLf & _
"FROM Movies" & vbCrLf & _
"WHERE Movies.MovieId IN (" & Mid(strIN, 3) & ")"
con.Execute strSQL
Response.Write "Filmer har lagts till..."
Else